środa, 11 marca 2015

293. Fortuna i namiętności. Klątwa

Głowa uniesiona wysoko do góry, zaróżowione zdrowo policzki, obcasy, które miarowo stukają o drogę w czasie tego marszu. Wyższość, którą odczuwa, kiedy patrzy w oczy pełne podziwu, wpatrzone właśnie w nią. Jest córką kasztelana, szlacheckim dzieckiem! Gotowa przebierać w kandydatach na męża tak długo, aż znajdzie tego idealnego - z wielkim sercem i jeszcze większym ziemskim majątkiem, by pokryć wszystkie potrzeby młodej kobiety czekającej na przygody dorosłego życia. I jeszcze jeden warunek, ostatni, lecz najważniejszy - aprobata ojca. Czy tym razem się uda?

Rok 1733, Litwa. Na stos niesprawiedliwie zostaje skazana młoda dziewczyna, oskarżona o czary, ale przed śmiercią w złości rzuca na wszystkich, którzy to oglądają, przekleństwo. I tym samym skazuje ich na kilka lat wiecznego pecha. Umiera król - August II - i zaczyna się kolejna wolna elekcja, więc polska szlachta zjeżdża się do Warszawy by wybrać nowego władcę. Niestety, jak to często bywa - nie jest to wcale takie proste... W tym samym czasie toczą się losy dwóch młodych szlachcianek - Zofii i Cecylii. Obie szukają męża, niestety, ich droga do małżeństwa będzie bardzo skomplikowana i trudna. Jak im pójdzie? Czy będą potrafiły wybrać między prawdziwą miłością, a kandydatem, którego proponuje im szlachecki ród i honor ojca? 

Małgorzata Gutowska-Adamczyk to autorka, która kojarzy mi się przede wszystkim z bardzo wysokim poziomem literackim, wspaniałą kreacją bohaterów, niezwykle wciągającą fabułą. Przeczytałam już niemal wszystkie dotąd wydane jej książki i każda mnie na swój sposób zachwyciła oraz porwała do swojego świata. Kiedy dowiedziałam się, że wychodzi jej kolejna powieść, tym razem w stu procentach historyczna to naprawdę bardzo się ucieszyłam i wkrótce po tym kiedy stała się już moja, usiadłam z nią do lektury. I choć to książka nieco inna niż poprzednie pozycje tej autorki zdecydowanie nie żałuję, że miałam okazję ją poznać. 

Przyznać muszę, że początek jest nieco ciężki w odbiorze - język bowiem posiada wiele archaizmów, a także archaiczny, szlachecki i iście staropolski styl. Odbiera mu to lekkość i czyta się tę książkę o wiele dłużej, ale za to wspaniale wprowadza w klimat tamtego okresu, a także pozwala lepiej wczuć się w tę historię. A historia jest ciekawa - i to bardzo. Zwłaszcza, kiedy już porządnie się w nią wgryziemy, zasmakujemy osiemnastowiecznych zwyczajów i staniemy z bohaterami ramię w ramię, jak prawdziwi literaccy przyjaciele.

Bardzo spodobała mi się ta książka, bo zachwyca bogactwem językowym, fabularnym, wiedzą i dokładnością autorki pod względem historycznym, a także ujmuje niezwykłą historią, która toczy się w sercu polskiej szlachty. Cudownie przybliża mało znany nam i często zapominany oraz pomijany okres saskiego panowania w Polsce i zdecydowanie skłania do sięgnięcia po historię naszego kraju by jeszcze bliżej się temu przyjrzeć.

To z pewnością nie jest książka dla każdego i jestem pewna, że nie każdemu przypadnie do gustu. Trzeba lubić styl Gutowskiej-Adamczyk, interesować się choć trochę polską historią, nastawić się na powieść, która nie będzie lekka, a raczej wymagająca uwagi. Ja jednak wspaniale się przy niej bawiłam i jak najbardziej ją polecam - warto się z nią zapoznać!

Za książkę dziękuję wydawnictwu Nasza Księgarnia!

7 komentarzy:

  1. Uwielbiam książki tej autorki!!! Po tę pewnie też sięgnę. Koniecznie!

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam książki tej autorki!!! Po tę pewnie też sięgnę. Koniecznie!

    OdpowiedzUsuń
  3. Co do książki, to obawiam się , że jednak to nie jest książka dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubię książki tej autorki i odkąd tylko zobaczyłam ją w zapowiedziach to wiem, że przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Autorkę uwielbiam, ale książek historyzujących zawsze się boję. I waham się: czytać czy nie czytać...

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie poznałam jeszcze książek tej autorki, lecz tematyka intryguje i zachęca. Może zacznę od tej lektury :)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie jakiś ślad :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...