środa, 21 maja 2014

PREMIEROWO: 247. Księżyce Jowisza



Autor: Alice Munro
Tytuł oryginalny: The Moons of Jupiter
Wydawnictwo: Literackie
Data wydania: 21 maja 2014
Liczba stron: 378


Kobiety to stworzenia niesamowite - to co widać na pierwszy rzut oka rzadko pokrywa się z rzeczywistością. Te ciche i nieśmiałe, w chwili zagrożenia będą bronić to co kochają do ostatniej kropli krwi, te zadziorne i silne, w przypływie uczucia stają się wrażliwe, ciepłe i pełne miłości. Wciąż się zmieniają, są nieprzewidywalne, zmienne i uwielbiają zaskakiwać świat swoimi wcieleniami. Dają nowe życie. Jedyne w swoim rodzaju. Są niezastąpione.

Księżyce Jowisza to zbiór opowiadań, lecz nie takich lekkich i prostych, lecz opowiadań prosto z życia i prosto z serca. O kobietach i o tym co spotkało ich na życiowej drodze - zdrady, załamania, żałoby, pojednania, śmierć w nieoczekiwanej chwili, wspomnienia dziecięcych lat. Każda z nich inaczej będzie radzić sobie z przeciwnościami losu, swoim otoczeniem, często wrogim i nieprzyjaznym. Pojawia się również wiele elementów autobiograficznych - Alice Munro opowiada o własnym dzieciństwie, młodości, dorastaniu. Kumuluje swoje najpiękniejsze wspomnienia i opisuje je w sposób barwny, ciekawy oraz porywający. Jesteście ciekawi?

Od kiedy pierwszy raz spotkałam się z prozą Alice Munro wiedziałam, że to jest właściwa osoba, która powinna dostać w zeszłym roku Literacką Nagrodę Nobla. Niesamowity styl, uczucia wkładane w prozę, niby tylko zwykłe opowiadania, a jednak posiadające coś takiego, że nie można się od nich oderwać. Po jej kolejny tomik sięgnęłam z wielkimi oczekiwaniami, że ponownie dostarczy tak wspaniałej uczty literackiej jak poprzednio. I nawet nie spodziewałam się... że może być jeszcze lepiej!

Każde z opowiadań jest na swój sposób niezwykłe, niepowtarzalne i po prostu widać jak wiele jest w nim duszy i serca autorki, która niesamowicie wczuła się w każde słowo. Pisze z taką lekkością, delikatnością i pasją, że ciężko się oderwać choć na chwilę, a każde zdanie Czytelnik przeżywa podobnie jak bohaterzy. Co tu dużo mówić - po prostu czujemy się, jakby autorka była naszą dobrą, starą znajomą, siedziała obok nas w bujanym fotelu i opowiadała nam to, co leży jej na duszy.

Księżyce Jowisza dziś wchodzą do księgarni i jak dla mnie każdy, kto jeszcze nie zna prozy Noblistki powinien się w nie jak najszybciej zaopatrzyć. W moim odczuciu ten tomik jest jeszcze lepszy niż Przyjaciółka z młodości i idealny dla tych, którzy chcą swoją przygodę z Munro rozpocząć. Mogę Wam zagwarantować - nie będziecie potrafili się od niej oderwać!

Za książkę dziękuję wydawnictwu Literackiemu!

13 komentarzy:

  1. W takim razie to coś dla mnie, bo jeszcze nie miałam jakos okazji czytac nic autorstwa Munro. Przyznam, że zachęciłaś mnie do sięgnięcia po ten zbiór opowiadań. Kto wie, moze kupię sobie tę książkę na Targach... ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Tyle się wychwala tę noblistkę, a ja wciąż nie wiem, jak ona pisze. Zrażał mnie już sam fakt, że para się krótką formą, za którą nie przepadam. Ale widzę, że czym prędzej muszę zmienić swój stosunek i sięgnąć po któryś jej zbiorek. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Zaczynam niebawem przygodę z tą pisarką. Spodziewam się czegoś dobrego :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Chętnie bym przeczytała! :)) Muszę dorwać! :))

    OdpowiedzUsuń
  5. Słyszałam sporo zachwytów nad jej twórczoścą, więc na pewno sięgnę. W dodatku została wydana w moje urodziny ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  6. Piękna okładka, choć za opowiadaniami raczej nie przepadam ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  7. Z prozą noblistki się jeszcze nie spotkałam, ale planuję to zmienić :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Księżyce Jowisza też przypadły mi do gustu. Widzę, że mamy podobne odczucie co do tego, iż jest to idealny tomik na rozpoczęcie znajomości z Munro.

    OdpowiedzUsuń
  9. O Alice Munro tak głośno, a ja nie miałam jeszcze okazji czytać nic jej autorstwa. Muszę to wreszcie zmienić! :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Wcześniej wahałam się, ale po Twojej recenzji mam na nią chęć.

    OdpowiedzUsuń
  11. Czekam na tę książkę już od jakiegoś czasu. Uwielbiam opowiadania Alice Munro, dlatego po "Księżyce Jowisza" również muszę sięgnąć :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Cudowna okładka. A na mojej półce czekają "Jawne tajemnice" :)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie jakiś ślad :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...