piątek, 28 lutego 2014

228. Rezerwat niebieskich ptaków



Autor: Ewa Nowak
Wydawnictwo: Egmont
Data wydania: 9 października 2013
Liczba stron: 311


Kożuszek najwyższej jakości, czyste skórzane buty, makijaż z najdroższych kosmetyków i jeszcze podwożona przez osobistego szofera. Patrzysz na nią z nieukrywaną zazdrością – z radością byś się z nią zamieniła. Czy ktoś z taką ilością pieniędzy, której już niemal nie ma na co wydawać, może mieć jakiekolwiek problemy? Mówią, że pieniądze szczęścia nie dają – ale ty gdybyś miała wybierać to chyba wolałabyś płakać w luksusowym mercedesie niż w najtańszym fiacie.

Sara to nastolatka pochodząca z bogatego domu. Jej rodzice wzbogacili się z dnia na dzień, otrzymując ogromny spadek i tym samym diametralnie zmienili swoje życie. Nie muszą pracować, ponieważ pieniędzy nigdy im nie zabraknie – ojciec więc namiętnie hoduje kury i poświęca im każdą wolną chwilę, a matka zajmuje się przeglądaniem gazet, wąchaniem aromatycznego zapachu kawy (bo samej kawy pić nie lubi) i stylowym nic nie robieniem. Za to Sara w swojej ekskluzywnej prywatnej szkole nie ma choć chwili dla siebie – projekty, wyjazdy i prace domowe zajmują jej każdą godzinę. Niespodziewanie postanawia odnowić kontakt z koleżanką z starej podstawówki – czasów, gdy jeszcze nie opływała w luksusy. Beata okazuje się całkiem zmienić jej pogląd na świat i myślenie. Czy Sara będzie potrafiła odnaleźć swój sposób na szczęśliwe życie w tym życiowym bałaganie? I czy na pewno pieniądze przynoszą tak wielkie szczęście jak nam się wydaje?

Ewa Nowak to moja najulubieńsza polska autorka – w jej pióro ufam całkowicie i jeszcze nigdy się nie zawiodłam na jej genialnych książkach. Każdą z nich czytałam po kilka razy, a i tak uwielbiam do nich wracać – są zbyt dobre by tego nie robić. Zalety jej powieści mogłabym wymieniać długo – zabawne, mądre, nieogłupiające, inteligentnie poprowadzone, poruszają problemy współczesnych nastolatków, dotykają ważnych kwestii, z genialnymi dialogami, interesującą, wciągającą fabułą, lekkim językiem… Gdy dopadła mnie czytelnicza niemoc i za nic nie mogłam wciągnąć się w żadną książkę, musiałam wrócić do Rezerwatu. I ulubiona autorka znów mnie nie zawiodła.

Tym razem poruszamy się w środowisku elitarnym, bogatym, wśród nastolatków, którym nic nie brakuje. A jednak i oni mają swoje problemy – i to wcale nie takie błahe jak może się wydawać. Okazuje się, że gdy pieniądze zasłaniają świat, zaczyna brakować czasu na miłość, szczerą przyjaźń, a prywatna szkoła z najdoskonalszą kadrą nauczycielską i stuprocentowo zwrócona ku uczniowi, potrafi nieźle dać w kość. Jednocześnie autorka zderza ten obraz z wizją bohaterki jaką jest Beata - nastolatki przeciętnej, której zawsze czegoś brakuje, w świecie gdzie ciężko o pracę, ale za to po powrocie do domu czeka pachnący domowy kapuśniak, rodzice żartujący przy stole i prawdziwa potrzeba pomocy. Zresztą o tym wszystkim będziecie mogli się przekonać sięgając po Rezerwat niebieskich ptaków – to lektura, która porusza najczulsze struny duszy i każe odpowiedzieć sobie na wiele pytań. Genialny styl Ewy Nowak sprawia, że każdy nastolatek stanie oko w oko z własną rzeczywistością i zapyta siebie, czy naprawdę tak wiele mu brakuje, jak jeszcze niedawno mu się wydawało.

Każda pozycja napisana przez Ewę Nowak, nie tylko ta, jest obowiązkowa dla każdego nastolatka, a także dla każdego rodzica. To autorka, która pisze w sposób trafiający w stu procentach do młodego czytelnika, nie nuży i stawia ważne pytania. Dla mnie jest numerem jeden na polskim rynku – polecam jej książki z całego serca! Warto je poznać i warto je pokochać.  

8 komentarzy:

  1. Ja na razie przeczytałam tylko "Wszystko tylko nie mięta". I ta książka mnie zachwyciła. Muszę wreszcie przeczytać resztę ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Książki Ewy Nowak uwielbiam, a tej jeszcze nie czytałam, więc kiedyś będę musiała nadrobić zaległości ;) Osobiście teraz czekam na "Dwie Marysie" (o ile nie przekrecilam tytułu), jestem ciekawa jaka będzie Marysia w nastoletniej wersji :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam jeszcze w gimnazjum, ale książka jest świetna :D Ewa Nowak należy do moich ulubionych autorek :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten wstęp jest taki cudowny, że czytałam go z 5 razy i na nasze spotkanie w sobotę za tydzień (ups, właśnie postawiłam cię przed faktem dokonanym :D) wykuję go na pamięć :D
    A co do książki to jeju - to jest Nowak, czyli nic dodać, nic ująć. Czytałam jeszcze w gimnazjum i byłam zachwycona :3

    OdpowiedzUsuń
  5. Po Twojej recenzji z chęcią sięgnę po książkę. Przyznam, że nie znam Twórczości Ewy Nowak (wstyd :P). Muszę szybko nadrobić.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jako młodsza czytelnicza byłam wielką fanką serii miętowej oraz kilku innych powieści. Do tej pory mam do nich sentyment ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Pani Ewa zawsze będzie mi się kojarzyła z moimi czasami w gimnazjum, wtedy pochłaniałam jej książki i mam do nich sentyment :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Tak jak ty, uwielbiam książki tej pisarki! Uważam, że "Rezerwat..." był nieco słabszy niż onne części tej serii, mimo to warto przeczytać!

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie jakiś ślad :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...