poniedziałek, 20 stycznia 2014

219. I nie było już nikogo

I nie było już nikogo - Agatha Christie


Autor: Agatha Christie
Tytuł oryginalny: And Then There Were None
Wydawnictwo: Dolnośląskie
Data wydania: 8 listopada 2012
Liczba stron: 216


Można by rzec, że każdy z nas otrzymał niesamowity prezent. Prezent jedyny w swoim rodzaju, niepowtarzalny, wyjątkowy i doskonały sam w sobie, choć czasem nam wydaje się inaczej. Ten niezwykły dar to życie - co byśmy bez niego zrobili? Każdy kto choć raz balansował na jego krawędzi, kto przeżył stratę życia osoby naprawdę bliskiej, kto wie, że przeżywa swoje ostatnie dni zdaje sobie sprawę, że nie ma nic cenniejszego i wartościowego. Więc dlaczego jakiś człowiek ma czelność nam je brutalnie odbierać, wyrywać i jeszcze czerpać z tego satysfakcję? 

Dziesięć całkiem różnych osób zostaje zaproszonych przez tajemniczą osobistość na Wyspę Żołnierzyków - niemal na całkowitym odludziu, otoczoną morzem, ale za to z pięknym apartamentem, w którym można odpoczywać do woli. Każda z tych osób w jakiś sposób przyczyniła się do zabójstwa niewinnych ludzi, choć prawnie są całkowicie czyści. Ktoś jednak chce się na nich odegrać i dlatego gdy znajdują się razem w jednym domu wymierza swoją własną sprawiedliwość. Zgodnie z popularnym wierszykiem o dziesięciu żołnierzykach każdego dnia kogoś zabija, całkowicie zgodnie z wizją poety. Problem jednak w tym, że na wyspie oprócz nich nikogo nie ma, więc zabójcą musi być jeden z zaproszonych gości. A że nikt nie posiada wiarygodnego alibi, każdy zaczyna bać się o swój los, ponieważ nie wiadomo kto jest osobą wykańczającą ich po kolei. Kim się ona okaże i jakie obierze metody?

I nie było już nikogo skończyłam zaledwie kilkanaście minut temu. A od kiedy przewróciłam ostatnią stronę, w głowie pląta mi się tyle myśli naraz, mózg eksploduje od otrzymanych informacji, a ja nie wiem co mam dalej zrobić ze swoim życiem. Ta książka mnie na chwilę zniszczyła, pokonała, wgniotła całkowicie w fotel. Ja nawet nie wiem co mam napisać, żeby Was przekonać, że musicie, naprawdę musicie, to przeczytać. To trzeba poznać!

Generalnie za kryminałami nie przepadam, czytam je rzadko, nieregularnie i nie palę się do kolejnych, jednak dla Agathy Christie robię wyjątek. Poznałam ją zaledwie rok temu, za mną maleńki procent przeczytanych książek jej autorstwa, jednakże każda lektura tego co wyszło spod jej pióra to kryminalna uczta literacka, na najwyższym poziomie. Sięgając po jej powieści już przy pierwszych stronach czuję dreszczyk emocji, powoli wchodzę w idealnie zaprogramowany i wymyślony świat wykreowanych przez nią zbrodni doskonałych, a potem perfekcyjnego śledztwa. Każde zakończenie czytam z wypiekami na twarzy, w głowie mam kompletny mętlik, bo już sama nie wiem kto jest dobry, a kto zły i wtedy poznaję zakończenie zwalające mnie z nóg, odwracające wszystko do góry nogami. I tutaj, w podobno jednej z najlepszych jej książek, nie mogło być inaczej. Było genialnie!

Muszę przyznać, że jest to jednak książka, którą dobrze czytać w taki zimowo-mroźny okres, kiedy siedzimy zawinięci w koc z kubkiem kakao w domu, nic nas nie rozprasza, a nastrój idealnie sprzyja pogrążaniu się i pochyleniu nad zagadką z pozoru nierozwiązalną. Na początku kiedy autorka bombarduje nas ogromną ilością angielskich, długich i dość skomplikowanych nazwisk można się pogubić, ale z każdą stroną bohaterowie nabierają charakteru, ujawniają się ich cechy, ich myśli, spojrzenie na świat. Powoli zaczynamy typować - kto tym razem okaże się mordercą? Domyślić się jak zwykle jest naprawdę ciężko, a zbrodnia jest zaplanowana naprawdę mistrzowsko. Tak jak mogłaby to zrobić tylko prawdziwa Królowa Kryminału!

I nie było już nikogo to lektura niedługa, lecz niesamowicie satysfakcjonująca. Czyta się ogromnie szybko, a kiedy wejdzie się już w akcję, nie można się oderwać. Polecam każdemu - to po prostu trzeba znać! Zwłaszcza kiedy się mówi, że jest się namiętnym czytelnikiem kryminałów - myślę, że to już prawdziwa klasyka. Czytajcie, czytajcie i jeszcze raz czytajcie - warto i to jak! Najlepiej chyba jej wspaniałość odda fakt, iż jest to książka dla której warto zarwać noc i warto dotrwać do końca - muszę coś jeszcze dodawać?

Za książkę dziękuję Grupie Wydawniczej Publicat!

20 komentarzy:

  1. Przymierzam się już od jakiegoś czasu do tej książki, ale jeszcze nie miałam okazji, a bardzo chciałabym pogłębić moją znajomość książek Christie...

    OdpowiedzUsuń
  2. Najlepszy kryminał jaki miałam przyjemność przeczytać ♥

    OdpowiedzUsuń
  3. Niestety nie czytałam, za to grałam w grę na podstawie tej książki. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytałam, czytałam i byłam równie zachwycona jak Ty ^^ Zgadzam się z Twoją opinią - co do słowa! Niestety nie zgadłam, kto był mordercą. Po tej lekturze wiem, że Agatha Christie nie bez powodu jest nazywana Królową Kryminałów. Muszę w końcu sięgnąć po inne jej książki.
    Pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam zamiar przeczytać tę książkę prędzej czy później.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jedyny kryminał, po którym nie umiałam zasnąć, choć najczęściej nie mam z tym żadnych problemów- czy to nie mówi samo za siebie? :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Jedyny kryminał, po którym nie umiałam zasnąć, choć najczęściej nie mam z tym żadnych problemów- czy to nie mówi samo za siebie? :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Jedyny kryminał, po którym nie umiałam zasnąć, choć najczęściej nie mam z tym żadnych problemów- czy to nie mówi samo za siebie? :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Jedyny kryminał, po którym nie umiałam zasnąć, choć najczęściej nie mam z tym żadnych problemów- czy to nie mówi samo za siebie? :D

    OdpowiedzUsuń
  10. To jest książką, którą chcę przeczytać, a nieustannie ode mnie ucieka. Gdy jestem w bibliotece/księgarni to albo o niej zapominam albo jej nie ma. Złośliwa franca z niej!

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie przepadam za style Christie. Gdzież w liceum jeszcze zraziłam się do jej tytułów i do tej pory mi to pozostało.

    OdpowiedzUsuń
  12. Oj marzy mi się, marzy! :D

    OdpowiedzUsuń
  13. O, myślałam, że tylko ja na początku się pogubiłam w tych wszystkich nazwiskach ;) "I nie było już nikogo" to cudowny kryminał - tym bardziej, że nie zgadłam, kto był mordercą :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Będę pamiętać :)

    http://po-uszy-w-ksiazkach.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  15. Wspaniały kryminał. Od tej książki właśnie zaczęła się moja przygoda z tym gatunkiem :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Tej nie czytałam, ale całkiem sporo Agathy za mną :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Przeczytałem jedną książkę tej autorki i jakoś nie palę się do innych, nie, że mi się nie podobało, tylko jest tyle innych ciekawych książek, a tym bardziej kryminałów, że szkoda cały czas czytać prozę jednego autora, nawet bardzo dobrego. :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Ostatnio coś mnie naszło, że muszę przeczytać coś od Christie, więc porozglądam się za tą powieścią :D

    OdpowiedzUsuń
  19. Uwielbiam tę książkę, już dwa razy ją przeczytałam i za każdym razem czułam ten niepokój. Wspaniała!

    http://nomenomen.blog.pl/

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie jakiś ślad :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...