środa, 4 września 2013

PRZEDPREMIEROWO: 193. Bransoletka



Autor: Ewa Nowak
Wydawnictwo: Literackie
Data wydania: 11 września 2013
Liczba stron: 296


Okres dorastania to czas, który można zmarnować, przehulać, zmarnotrawić, a potem pewnego dnia obudzić się jako dorosły człowiek, który musi zadbać o siebie całkiem sam i nie wie co ma robić, lub inaczej - dobrze wykorzystać i zainwestować w siebie. Łatwo powiedzieć, prawda? A trudniej wykonać. Nie łudź się, że sam sobie z tym poradzisz, zresztą – nikt ci tego nie każe. Znajdź kogoś kto ci pomoże i poprowadzi przez te zagmatwane i trudne ścieżki życia – od razu będzie ci lżej.

Weronika jest przeciętną nastolatką z masą problemów – okropny straszy brat, którego zaczęła nawet nazywać Bazyliszkiem, ojciec, który wciąż się z niej naśmiewa i kpi oraz do tego toksyczna przyjaciółka. Dziewczyna usilnie pragnie się zakochać i pewnego dnia udaje jej się – na wycieczce szkolnej do Warszawy, na którą wybiera się przez zupełny przypadek, dosiada się do niej przystojny Łukasz. Weronika, jak można się domyślić, jest w siódmym niebie, zwłaszcza kiedy chłopak wyraża żywe zainteresowanie nią, rozmawia, opowiada o sobie i okazuje się, że mają wiele cech wspólnych. Pewnego dnia Łukasz proponuje jej warsztaty teatralne, na których czeka dziewczynę niemiła niespodzianka. Lecz czy one zmienią coś w jej życiu?

Literatura młodzieżowa to gatunek, który w ostatnim czasie coraz bardziej schodzi na psy – produkowane są na coraz większą skalę i co najdziwniejsze – coraz częściej czytane przez nastolatków, książki ogłupiające, nudne i bez żadnego morału. Tak zwane odmóżdżacze, które do życia czy umysłu młodego czytelnika nie wnoszą zupełnie nic,  a zapomina się je już kilka chwil po skończeniu ostatniej strony. Na całe szczęście gdzieś między tą górą nic nie wartych powieści można znaleźć prawdziwe perełki – jedną z nich są powieści Ewy Nowak. To, że ja tę autorkę uwielbiam, chyba wszyscy wiedzą, ale chciałabym, żebyście pokochali ją tak samo, ponieważ jestem pewna, że warto!

Bransoletka to lektura, która spodoba się nie tylko nastolatkom, ale również przypadnie do gustu nieco starszym – myślę, że przede wszystkim dlatego iż to książka napisana językiem niezwykle lekkim, ciekawym, czasami zabawnym, a co najlepsze – szalenie wciągającym. Połyka się ją w kilka wieczorów, bo wręcz nie można się od niej oderwać.  Świat, który wykreowała autorka to świat świetnie nam znany, a jednak kiedy widzimy go z innej perspektywy – młodej, dorastającej i zakompleksionej dziewczyny, w której nagle zaczynają postępować niezwykłe zmiany – dostrzegamy to, o czym często zapominamy i choć na chwilę wchodzimy w jej rolę, którą autorka tak genialnie wykreowała.

Jeśli jesteśmy już przy bohaterach to trzeba przyznać, że każdy z nich jest niezwykle żywy, świetnie i ciekawie rozrysowany i stworzony, a do tego każdy odgrywa jakąś rolę w tej powieści, która ma czegoś młodego czytelnika nauczyć. Zaczynając od Weroniki, jej rodziny kończąc na Łukaszu, kolegach, koleżankach, przyjaciółkach, Salomei – wszyscy oni nie są przypadkowymi statystami w Bransoletce – mają swój udział w jej sukcesie.

Najnowszą powieść Ewy Nowak, wydaną tym razem przez wydawnictwo Literackie polecam z całego serca – to kawał wspaniałej, wciągającej i przede wszystkim mądrej, a nie przytłaczającej literatury dla młodzieży i nie tylko, z polskim tłem. Naprawdę zazdroszczę Wam, że macie ją jeszcze przed sobą, bo ja chętnie przeczytałabym ją jeszcze i jeszcze kolejny raz – polecam z całego serca!

Za książkę dziękuję wydawnictwu Literackiemu!

11 komentarzy:

  1. Kolejna pozytywna recenzja tej książki. Czuję, że będę musiała przeczytać ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. W gimnazjum czytałam książki tej autorki po kilka razy, za każdym kończąc lekturę w jeden dzień, tak mnie wciągały :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak dla mnie ta powieść jest świetna. W gimnazjum czytałam wiele książek pani Nowak, niektóre wielokrotnie. Z czystym sercem mogę wszystkim polecić "Bransoletkę" :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Szczerze mówiąc mam uraz do tej autorki, który sięga tak odległych czasów, że sama nie wiem czym dokładnie jest spowodowany, niemniej jednak żadna pozytywna recenzja jej książek nie sprawi, że znowu sięgnę po jej dzieła.

    OdpowiedzUsuń
  5. Znam wszystkie książki Ewy Nowak, nawet te adresowane do małych dzieci i wszystkie są tak samo niesamowite i mają w sobie ten realizm :> Nie mogę się doczekać lektury "Bransoletki" :3

    endlessbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo lubię książki tej autorki, mimo że wszystkich nie czytałem, a tę z chęcią przeczytam. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ewę Nowak wręcz ubóstwiam, a ksiązka wychodzi w moje urodziny, więc jak mam jej odmówić? ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo mi się podobała! Świetna książka!

    OdpowiedzUsuń
  9. Cieszę się, że jest to mądra i zarazem wciągająca powieść. Twórczości tej autorki nie znam, lub może po prostu nie pamiętam, dlatego chętnie przeczytam ,,Bransoletkę'', gdyż jej zarys fabuły i twoja recenzja całkowicie mnie przekonują.

    OdpowiedzUsuń
  10. czytałam, bardzo mi się podobała :)

    OdpowiedzUsuń
  11. może kiedyś po nią sięgnę ;)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie jakiś ślad :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...