niedziela, 30 czerwca 2013

182. Z innej bajki

Z innej bajki - Jodi Picoult


Autorki: Jodi Picoult, Samantha van Leer
Tytuł oryginalny: Between the Lines
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
Data wydania: 2 kwietna 2013
Liczba stron: 312


Bajki – w dzieciństwie czytane niemal każdego dnia, oglądane w telewizji, przestawiane na deskach teatru – nieważne czy tego prawdziwego, czy tego prowizorycznego – szkolnego. Zawsze owiane pewną tajemnicą, magią, zagadką i najważniejsze, że ze szczęśliwym zakończeniem, gdzie dobro wygrywa ze złem. Bajki czytane w dzieciństwie to coś, czego się nie zapomina przez całe życie i coś co właśnie nieodłącznie kojarzy nam się z tym błogim okresem. A co jeśli przenieść bajkę do świata dorosłych?


Piętnastoletnia Delilah McPhee nie jest uczennicą zbyt lubianą wśród rówieśników i najbardziej lubi swoje towarzystwo oraz towarzystwo książek. Pewnego dnia wypożycza z biblioteki zapomnianą i zakurzoną bajkę, która tak jej się podoba i tak bardzo ją porywa, że nie może przestać jej czytać. Skrycie zakochuje się w głównym bohaterze – księciu Oliverze, któremu brakuje odwagi, ale nie brakuje sprytu, dlatego też jest bardzo zdziwiona kiedy pewnego dnia właśnie on odzywa się do niej z ilustracji. Od tego czasu regularnie ze sobą rozmawiają i bardzo się ze sobą zżywają. Książę bardzo pragnie jednak wydostać się ze swojej historii i wejść do prawdziwego świata. Czy Delilah uda się go do siebie ściągnąć?

Akt czytania to partnerstwo. Pisarz stawia dom, ale to czytelnik się do niego wprowadza.

Z Jodi Picoult zawsze było mi jakoś nie po drodze – chociaż bardzo chciałam, nigdy jeszcze nie przeczytałam żadnej książki jej autorstwa. Dlatego też bardzo się ucieszyłam, kiedy miałam okazję przeczytać jej najnowszą powieść, która napisała w duecie ze swoją córką Samanthą. I muszę powiedzieć, że proza tych dwóch uroczych pań mnie porwała, zaczarowała i skradła serce. Jestem w ich wspólnej książce zakochana! Z pewnością wrócę do niej jeszcze nie raz.

Z innej bajki to lektura naprawdę magiczna – poznajemy i świetną baśń, która jest dowcipna, ciekawa, wyidealizowana, tak jak baśnie bywają oraz historię współczesną, lecz co najlepsze – i z perspektywy księcia Olivera, który opisuje swoje życie w bajce, a także z perspektywy Delilah. Uważam, że jest to wymyślone prześwietnie, jak płynnie i plastycznie te trzy historie, trzy punkty widzenia się przeplatają. Nie muszę już wspominać chyba o bardzo lekkim stylu pisania Picoult i jej córki, bo to przecież chyba każdy kto z nimi miał styczność wie? Z innej bajki czyta się naprawdę świetnie, szybko i od lektury nie można się oderwać.

Wiecie, czego nikt nie mówi o miłości? Że złamane serce boli jak diabli.

Książkę zdobią dodatkowo przepiękne ilustracje, rodem z najpiękniejszej baśni. Są subtelne, delikatne, ale zachwycają precyzją i pięknem, a dodatkowo – idealnie wpasowują się w tę powieść i zdobią ją. Myślę, że na plus można zaliczyć również niebanalną i ciekawą okładkę, która wspaniale oddaje właśnie klimat i treść książki. Choć bez tych ślicznych i cieszących oko dodatków powieść Z innej bajki byłaby równie dobra, uważam, że świetnie ją uzupełniają.


Choć autorki w zamierzeniu pisały ją dla młodzieży i dzieci, jestem zdania, że może tę piękną powieść przeczytać naprawdę każdy. Jest świetna, wciągająca, zapadająca w pamięć i z pewnością warto ją poznać. Polecam z całego serca – to po prostu trzeba przeczytać!

Recenzja dla portalu Juventum.pl!

12 komentarzy:

  1. Oj bardzo chcę mieć tę książkę. Już tyle się nasłuchałam, naczytałam i naoglądałam, że *_*

    OdpowiedzUsuń
  2. Jodi Picoult pisze bardzo interesujące książki, dwie już mam za sobą. Ta pozycja mogłaby stanowić miła odmianę od nieustannego procesowania się w sądach (obie książki zawierały takie sceny, więc może autorka powinna zostać nie pisarką, lecz prawniczką?).

    OdpowiedzUsuń
  3. Właśnie wczoraj dodałam jej recenzję! :D Świetna książka, całkowicie zgadzam się z Twoją opinią.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie czytałam jeszcze książek tej autorki, ale muszę to jak najszybciej zmienić ;) Ciekawie się zapowiada.
    Świetna recenzja
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Pomimo moich 18 lat byłam powieścią niesamowicie oczarowana ! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie czytałam jeszcze tej książki, ale mam na nią ochotę :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Do czytania książek Picoult nie trzeba mnie namawiać. Super cytaty zwłaszcza pierwszy.

    OdpowiedzUsuń
  8. Koniecznie muszę ją mieć. Bardzo lubię Picoult dla dorosłych, dlatego ta młodzieżowa też mi się pewnie spodoba.

    OdpowiedzUsuń
  9. Koniecznie muszę ją znaleźć i przeczytać. Zapowiada się ciekawie:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Książkę mam już w domu. Tylko czytać :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Strasznie się cieszę, że mam tę książkę na półce. Już nie mogę się doczekać jej lektury :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Popieram, książka jest bardzo dobra. A te rysunki jakie piękne ;)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie jakiś ślad :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...