piątek, 5 kwietnia 2013

155. Jedna niezwykła rzecz




Autor: Chitra Banerjee Divakaruni
Tytuł oryginalny: One Amazing Thing
Wydawnictwo: Zysk i S-ka
Data wydania: 5 marca 2013
Liczba stron: 220


Każdy człowiek umierając powinien mieć wrażenie, że jednak coś w tym jego życiu się wydarzyło, że nie przeżył go w mgnieniu oka, że nie miał życia bez przerwy naznaczonego beznamiętnym i nudnym spokojem. I że zrobił coś dobrego, że pomógł temu kto tej pomocy potrzebował, pokochał tego, który pragnął miłości i zaopiekował się tym, który sam nie mógł się sobą zająć. I że to jego życie było piękną lekcją i piękną przygodą.

W pewnym mieście w Stanach Zjednoczonych dziewięć całkiem różnych osób, nie znających się w większości wcześniej i nie mających ze sobą nic wspólnego, czeka na transport do Indii – punkowa nastolatka o trudnym charakterze, starsze małżeństwo nie potrafiące znaleźć wspólnego języka, babcia z chińskimi korzeniami, były amerykański żołnierz, studentka poszukująca własnej drogi życia, młody muzułmanin i dwoje zakochanych w sobie pracowników ambasady. Każdy z nich jest inny i każdy przeżył coś innego. Czekanie przerywa im trzęsienie ziemi, które zamyka ich w jednym pomieszczeniu bez żadnego wyjścia. Sytuacja staje się jeszcze gorsza kiedy okazuje się, że małym strumieniem napływa woda z rur, która zaczyna ich zalewać, a zapasy jedzenia i picia nie są wcale takie duże. Wtedy właśnie młoda studentka proponuje żeby każdy opowiedział jedną niezwykłą rzecz jaka mu się w życiu zdarzyła. Jakie będą te historie?

Kiedy tylko przeczytałam w zapowiedziach opis tej książki od razu wiedziałam, że będzie to coś ciekawego i coś co warto przeczytać. Wiele po niej oczekiwałam i na całe szczęście nie zawiodłam się – książka nie jest długa, nie jest męcząca, ale naprawdę porywająca i ciekawa. Czytało mi się ją tak przyjemnie chyba przede wszystkim dlatego, że ma w sobie coś oryginalnego, coś co wybija ją nad wiele bardzo podobnych treściowo do siebie pozycji, których zalew mamy na rynku.

 W trakcie czytania okazało się, że Jedna niezwykła rzecz jest przesiąknięta kulturą indyjską i jej religią – islamem. Nie jest to jednak wprowadzone nachalnie, lecz bardzo naturalnie – widać, że autorka wie o czym pisze. Muzułmanami są niemal wszyscy bohaterowie, a nawet jeśli nie to życie ich związało z tą wiarą. Z racji tego, że często czytelnik może poznać ich myśli możemy trochę poznać tą kulturę, zwyczaje i ich wyznawców.

Nigdy jeszcze nie spotkałam się z takim pomysłem na powieść jak tu, ale muszę przyznać, że jest naprawdę świetny. Wśród tragedii trzęsienia ziemi, zamieszania, paniki, kłamstwa każdy może obnażyć nieco siebie i opowiedzieć coś co jeszcze nikomu nigdy nie powiedział, co leży mu na sercu. Naprawdę fajnie wyszło to autorce, otwiera ona czytelnikowi oczy na dziewięć różnych historii i dziewięć różnych światów.

Zakończenie nieco mnie zawiodło, ale i tak przy tej książce świetnie spędziłam czas i jeszcze nie raz do niej wrócę. Jest naprawdę świetna, z pewnością niebanalna, napisana lekkim językiem, który wciąga, pozwala poznać inną kulturę i religię. Porusza ważne tematy na które nie możemy milczeć i dlatego naprawdę warto ją poznać. Polecam!

8/10
Za książkę dziękuję wydawnictwu Zysk i S-ka!

15 komentarzy:

  1. Zdecydowanie coś dla mnie! *.*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie Fufuś *.* Mogę ci pożyczyć jak chcesz :*

      Usuń
    2. Ooo, byłoby wspaniale! :*

      Usuń
  2. Ciekawa historia :) Pomysł na książkę też oryginalny. Może kiedyś spróbuję, skoro mówisz, że warto :D
    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pomysł na historię jest faktycznie ciekawy i dość niecodzienny. :P Jak ja mogłam nie zwrócić uwagi na taką książę? No jak? Muszę naprawić ten błąd bo czuję, że mi się ta powieść spodoba. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Z tego co pamiętam, muzułmaninem był zdaje się tylko jeden chłopak i raczej nie o islam chodziło, ale hinduizm, karmę:) Ale książka rzeczywiście bardzo ciekawa:)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze mówiąc to nie znam się w ogóle na tych wschodnich religiach i bardzo możliwe, że coś mi się pomyliło, jednakże zdawało mi sie, że właśnie islam tam konkretną rolę pełnił.. Ale może mi się tylko zdawało ;)
      Również pozdrawiam!

      Usuń
    2. Według mnie chodziło o koło przeznaczenia, karmę, głęboko osadzoną w hinduizmie właśnie.

      Usuń
  5. Uwielbiam takie opowieści. Bardzo interesująca fabuła okraszona tandetną okładką.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No faktycznie, okładka jest ykhhm, dość kiepska, chociaż wpasowuje sie w klimat tej książki. W ogóle wydanie jest raczej średnie, kartki i czcionka też pozostawiają wiele do życzenia, jednakże nie jest tak źle ;)

      Usuń
  6. People sometimes tend to think, “if only I were a celebrity, everything would be better”.
    It’s interesting how stars get annoyed when the paparazzi takes pictures of them.
    Celebritynewsapp has developed a celebrity app which is getting popular day by day.


    my site hot news

    OdpowiedzUsuń
  7. Pierwszy raz słyszę o tej książce i nie powiem, z opisu, który przeczytałam przed recenzją, nie bardzo mnie zainteresowała. Dopiero twoja opinia pokazała, że jest to świetna powieść opowiadająca o ostatnich chwilach życia (chociaż nie wiem czy takie nadeszły) o kulturze, religii.

    OdpowiedzUsuń
  8. Brzmi bardzo ciekawie. Widać, że arcydzieło to nie jest, ale jednak ma coś w sobie. Myślę, że przeczytam. :)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie jakiś ślad :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...