niedziela, 24 marca 2013

149. Krąg


Krąg - Mats Strandberg


Autorzy: Mats Strandberg, Sara Bergmark Eflgren
Tytuł oryginału: Cirklen
Wydawnictwo: Czarna Owca
Data wydania: październik 2012
Liczba stron: 574


Mocno ściskasz ciepłą i lepką od potu dłoń przyjaciółki stojącej obok ciebie. Uśmiechasz się do niej pokrzepiająco, chociaż sama najchętniej stąd uciekła i schowała się w łóżku pod kołdrą. Nogi drżą ci ze strachu, a serce głośno wali. Próbujesz skupić myśli na Kręgu i na tej mocy, która teraz tak bardzo jest wam potrzebna. Nagle coś się zaczyna dziać – widzisz, że wasz czas nie poszedł na marne…

W miasteczku  Engelfors do klasy pierwszej liceum idzie sześć zupełnie różnych od siebie dziewczyn – Minoo, Vanessa, Rebecka, Anna-Karin, Linnea oraz Ida. Każda z nich jest inna i tak naprawdę niewiele o sobie wiedzą. Zmienia się to pewnej nocy kiedy wszystkie ni to w śnie, ni na jawie idą do parku. Na niebie widzą krwistoczerwony księżyc, którego barwę nie każdy śmiertelnik jest w stanie zauważyć. Nie wiedzą dlaczego ani jak się tam znalazły, ale zauważają, że wokół nich zaczyna się dziać coraz więcej dziwnych rzeczy i trzeba temu zapobiec. Muszą stworzyć Krąg, choć nie będzie to proste zadanie. Czy im się uda?

Ja to wy, wy to ja. Jesteśmy jednością. Krąg jest odpowiedzią.

Czego oczekujemy od thrillerów młodzieżowych? Na pewno tego, że nie będą bardzo ciężkie, przerażające, ale będą posiadać niemałą dawkę zdrowej grozy, że zaskoczą czytelnika, że będą nieprzewidywalne, świetnie napisane oraz poruszą również tematy bliskie współczesnym nastolatkom. Krąg autorstwa duetu skandynawskiego – Matsa Strandberga i Sary B. Elfgren z pewnością w stu procentach spełnia te warunki.

Przede wszystkim ta historia jest napisana bardzo lekkim językiem, ale jednocześnie nie ogłupiającym. Czyta się naprawdę świetnie i z prawdziwą przyjemnością. Czytelnik wciąga się w fabułę już od pierwszych stron czując niemożliwy do podrobienia klimat charakterystycznych dla krajów Skandynawii, który idealnie wpasowuje się w wydarzenia rozgrywające się na stronach powieści. W tym zimnym otoczeniu cała ta historia nabiera jeszcze większego charakteru i wymiaru.

Ale przecież wszyscy mają problemy. To nie powód, żeby od razu się zabijać. Jeśli każdy by się tak nad sobą użalał, niedługo nie byłoby ludzi.

Sześć głównych bohaterek to całkiem różne osobowości. Każda jest inna, ale też każda posiada inny problem, z którym musi się zmagać. To właśnie jeden z plusów tej powieści – pokazuje również zwyczajne życie nastolatków, które również nie mają życia usłanego różami – na co dzień zmagają się z wieloma ciężkimi problemami takimi jak anoreksja, bulimia, alkoholizm, brak zainteresowania rodziców. Dzięki temu te postacie są takie ludzkie, prawdziwe, możemy się z nimi utożsamić i choć mają paranormalne zdolności i mieszkają tak daleko to ich życie nie jest abstrakcją.

W obliczu śmierci wszyscy jesteśmy samotni.

Krąg to książka, którą każdy miłośnik thrillerów musi poznać – zwłaszcza ci, którzy jeszcze zaliczają się do młodzieży. Lecz nie tylko – ta książka będzie idealna również dla tych nieco starszych, gdyż dzięki swojemu lekkiemu językowi trafi do każdego czytelnika. Warto ją poznać!

9/10
Za książkę dziękuję wydawnictwu Czarna Owca!

22 komentarze:

  1. Odpowiedzi
    1. Ja pod wpływem wielbienia Sol planuję ją przeczytać zaraz po świętach:)

      Usuń
  2. Czytałam tę książkę jeszcze przed premierą, czyli już jakiś czas temu, ale również mi się podobała :) Co prawda nie tak bardzo jak Tobie, ale zawsze ;) Z niecierpliwością czekam na kolejny tom!

    OdpowiedzUsuń
  3. Przyznam, że książka interesuje mnie już od dawna i zastanawiam się nad jej kupnem :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Książkę widziałam w szkolnej bibliotece, a widzę, że warto przeczytać ^^ Gdy tylko będzie po egzaminach to z pewnością się za nią zabiorę :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Czy ja jestem dziwna, czy mi się wydaje, że w drugim akapicie napisałaś coś o sześciu dziewczynach, a wymieniłaś pięć? :D
    A co do książki, to sama nie wiem, czy dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jej, faktycznie, dziękuję za zwrócenie uwagi! Już poprawione - brakowało Anny-Karin ;))

      Usuń
  6. Jak mi kiedys wpadnie w łapki to z chęcia przeczytam. Z recenzji, z którymi miałam okazję się zapoznać wynika, że Krąg wyróżnia się w dość znacznym stopniu na tle innych paranormalnych młodzieżówek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Raczej nie czytam paranormalnych młodzieżówek, więc ciężko mi powiedzieć, ale to bardziej thriller niż młodzieżówka i myślę, że w tym tkwi różnica - mamy zagadkę, grozę itd. ;)) Mimo wszystko i tak warto sięgnąć! :D

      Usuń
  7. Niedługo się za nią biorę i ciesze się, że zbiera tak pozytywne opinie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czekam na twoją recenzję - jestem ciekawa jak ją odbierzesz! :))

      Usuń
  8. Mam już naprawdę spora ochotę na tę powieść, ale niestety nie mogę jej dorwać w swoje ręce :(

    OdpowiedzUsuń
  9. powoli robię coraz bardziej ufna wobec młodzieżówek i coraz chętniej je czytam, wiec możne i Krąg wpadnie mi w ręce.

    OdpowiedzUsuń
  10. A do mnie jakoś nie trafiła... Za stara chyba jestem :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Myślę, że powinna mi się spodobać, więc na pewno kiedyś po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  12. Chcę ją już od bardzo dawna, jednak jak na razie nie miałam okazji jej zakupić... A widzę, że muszę to zrobić jak najszybciej:)

    OdpowiedzUsuń
  13. I pomyśleć, że byłam tak sceptycznie nastawiona...

    OdpowiedzUsuń
  14. Brzmi wspaniale, z chęcią wpisze ją na swoją listę :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Hej :-) Nominowałam Cię do "nagrody" Liebster Award.
    Mam nadzieję,że nie masz mi tego za złe.
    Szczegóły: http://ivka86.blogspot.com/2013/03/liebster-award.html
    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Niedawno ją przeczytałem :) Zaskakujące, jak szybko leciał mi przy niej czas! Czekam na drugi tom, ciekawe co w nim właściwie będzie :)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie jakiś ślad :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...