sobota, 23 marca 2013

148. Uczciwa oszustka


Uczciwa oszustka - Tove Jansson


Autor: Tove Jansson
Tytuł oryginalny: Den ärliga bedragaren
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Data wydania: 6 luty 2013
Liczba stron: 240


W małym miasteczku, a zwłaszcza wtedy kiedy jest zasypane śniegiem, plotki szybko się rozniosą. Nie musisz nawet bardzo się starać, wystarczy, że powierzysz swój sekret niewłaściwej osobie lub powiesz go o wiele za głośno – ta, aby mógł usłyszeć go niepowołany przypadkowy słuchacz. Wtedy już nie trzeba wiele czasu, aby dowiedzieli się o tym wszyscy…

Anna mieszka samotnie w dużym domu za miasteczkiem Vesterby. Tak naprawdę to nikt z miasta zbyt wiele o niej nie wie – zbyt dobrze ukrywa swoje tajemnice i rzadko wychodzi do ludzi. Plotki głoszą, że uwielbia malować króliki, a jej duża willa nazywana jest „króliczym domem”. W miasteczku nad sklepem razem ze swoim młodszym bratem mieszka też druga kobieta – Katri, samotniczka z wyboru, ekscentryczka i przez społeczeństwo ochrzczona jako czarownica i dziwaczka. Kocha liczby i to im mogłaby się oddawać całymi dniami. Pewnego dnia zapragnie zaprzyjaźnić się z Anną, ponieważ ma niecne plany dotyczące jej majątku. Czy intryga się uda?

Muminki – wszyscy je znamy, a większość pokochała miłością sięgającą aż po dorosłość. Sentyment, który pamiętamy nie tylko z książek, ale też telewizyjnych animacji wielu będzie jeszcze przypominać błogie dzieciństwo. Tove Jansson zawsze mi się kojarzyła jako właśnie autorka i pomysłodawczyni tych uroczych stworków, dlatego zdziwiłam się bardzo kiedy przeczytałam, że jest również autorką Uczciwej oszustki. Od razu zapragnęłam mieć tę książkę i przekonać się czy również mnie zachwyci. Czy zachwyciła? Nie bardzo…

Historia wykreowana przez autorkę jest ciekawa, ciężko się domyślić co będzie dalej, lecz napisana jest tak dziwnym, niezrozumiałym i ciężkim językiem, że aby w pełni zrozumieć tę powieść trzeba się przy czytaniu maksymalnie skupić, inaczej nie da się jej w pełni zrozumieć. Przez to właśnie musiałam ją sobie dawkować i mimo, że liczy zaledwie niewiele ponad dwieście stron to jej przeczytanie zajęło mi dużo czasu.

Obie główne bohaterki – Katri i Anna – są najdziwniejszymi charakterami jakie kiedykolwiek spotkałam. Ich zachowanie zadziwiało mnie na każdym kroku – nie tego się spodziewałam. Brakowało mi tego ciepła, które Jansson potrafiła wytworzyć przy Muminkach – tu tego nie ma, z książki wręcz wylewa się chłód, obojętność, niezdrowa satysfakcja, nienawiść. Może czytałam Uczciwą oszustkę w niewłaściwym momencie, może w złej chwili, może jeszcze powinnam do tego dorosnąć, ale nie pojęłam przekazu i celu tej książki.

Czy jest to książka zła? Absolutnie nie, powiedziałabym, że średnia, dobra z małym minusem. Do mnie nie przemówiła, ale może Wam się spodoba – myślę, że każdy czytelnik odbierze ją trochę inaczej. Jeśli ktoś chce poznać jak Mama Muminków radzi sobie w prozie dla tych starszych to Uczciwa oszustka to żywy przykład. Dla mnie osobiście byłoby lepiej gdyby na Muminkach poprzestała.

6/10
Za książkę dziękuję wydawnictwu Nasza Księgarnia!

8 komentarzy:

  1. Mam "Uczciwą oszustkę" na liście książek do przeczytania, więc tak czy inaczej sięgnę po nią z pewnością. I to nie ze względu na to, że lubiłam muminki, ale osoba samej autorki wydaje mi się bardzo interesująca. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Szkoda, że książka nie okazała się być tak dobra, jak się wydaje. Pamiętam Muminki i darzę je sporą sympatią. Chyba nie sięgnę po tę książkę w obawie, że stracę moje dobre zdanie o autorce i jej wykreowanym świecie...

    OdpowiedzUsuń
  3. Zapowiada się dość przeciętnie, dlatego odpuszczam sobie zdecydowanie :/

    OdpowiedzUsuń
  4. Fabuła nie brzmi nadzwyczaj oryginalnie. Jednak zaciekawiłaś mnie charakterami głównych bohaterek. Jeśli będę miała okazję to sięgnę po tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mimo wszystko chętnie ją przeczytam. Twoja ocena nie zachęca, ale i tak jestem bardzo ciekawa tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  6. Na początku bardzo chciałam ją przeczytać, ale teraz mi to jakoś minęło... Może kiedyś ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Fabuła brzmi ciekawie, jednak twoje wrażenia i średnia ocena nieco odpychają mnie od tej książki. Może kiedyś sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja jak na razie to sobie tą książkę odpuszczę :)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie jakiś ślad :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...