piątek, 8 lutego 2013

132. A jeśli ciernie




Autor: Virginia Cleo Andrews
Tytuł oryginalny: If There Be Thorns
Wydawnictwo: Świat Książki
Liczba stron: 432
Data wydania: wrzesień 2012


Dom razem z poddaszem, na którym więzione były Chris, Cathy, Carrie i Cory już spłonął. Spłonęły z nim wszystkie przypominające o koszmarze przedmioty, ale wspomnienia i zrujnowana psychika dzieci zostały i od tego nigdy się nie uwolnią. Każdy kto popełnił grzech, musi ponieść swoją karę. Nikogo to nie ominie…


Chris i Cathy mieszkają razem z dziećmi kobiety – Jory’m i Bartem. Chłopcy uznają Chrisa za ojczyma i są do niego przywiązani, nawet nie wiedząc kim on jest dla ich matki. Pewnego dnia do domu obok wprowadza się pewna tajemnicza kobieta, która zaprzyjaźnia się z chłopcami, a zwłaszcza z Bartem, którego rozpieszcza słodyczami i drogimi prezentami. Każe mówić do siebie ‘babciu’ i zmienia chłopca nie do poznania. Do tego jeszcze jej lokaj daje Bartowi pewien pamiętnik z przeszłości, który sprawia, że dziecko zaczyna zachowywać się dziwnie. Jak sprawa się zakończy? Kim jest tajemnicza staruszka?

Dwie pierwsze książki cyklu Virginii C. Andrews już za mną, ta jest trzecia. I tak jak Kwiaty na poddaszu mnie zachwyciły, Płatki na wietrze nieco rozczarowały, to A jeśli ciernie plasuje się mniej więcej po środku. To dalej interesująca historia, wciągająca, przerażająca, a jednak ciężko się czasami ją czytało i z ulgą ją odkładałam, aby odpocząć nieco od wydarzeń i bohaterów.

Tym razem historii nie opowiada nam Cathy, tylko na zmianę jej synowie – Jory i Bart. I jak tego pierwszego zdecydowanie polubiłam od pierwszej strony, tak też ten drugi doprowadzał mnie do najwyższego stanu irytacji i złości. Tak dziwnego, rozpieszczonego i chorego psychicznie bohatera jeszcze nigdy nie spotkałam i nikomu nie życzę, aby spotkał. Owszem, zdarzały się momenty, kiedy było mi go bardzo żal, nawet mu współczułam, lecz przez większość lektury raczej mnie złościł. Podobnie Cathy, która już tyle razy dostała nauczkę, a dalej nie nauczyła się panować nad swoimi myślami, słowami i przede wszystkim czynami.

W poprzednich częściach autorka uśmierciła już sporo osób (zwłaszcza w drugiej), teraz chce swoje postacie każe za zło, które uczynili w przeszłości. Kara nie omija nikogo i trafia w samo sedno. Myślę, że tym samym pokazuje skutki niegodziwości i okrutności, które każdy z nas w mniejszym lub większym stopniu czasami popełnia. Virginia C. Andrews potrafi wspaniale wejść w psychikę postaci, jak i czytelnika i zbudować na tym klimat i napięcie w powieści.

Co mogę więcej powiedzieć? A jeśli ciernie to książka zdecydowanie ciekawa, pełna smutku, nienawiści, lecz także przebijającej się przez to miłości i współczucia. Gorsza niż pierwsza część, lecz lepsza niż druga. Ja po kolejny tom – Kto wiatr sieje – z pewnością sięgnę, ale za jakiś czas, bo to nie są książki, które czyta się jednym tchem, lecz raczej dawkuje się i czyta z przerwami.

Mimo wszystko polecam!

7,5/10
Za książkę dziękuję wydawnictwu Świat Książki!

9 komentarzy:

  1. brzmi ciekawie :) może kiedyś sięgnę po pierwszą część

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pierwszą część z całego serca, kolejne również ;))

      Usuń
  2. Druga część gzrecznie stoi sobie na półce i o ile mi się spodoba to sięgnę po trzecią.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam pierwszy tom i byłam zachwycona. Drugi pożyczyłam od koleżanki, ale na razie nie mam siły jej czytać. Odstraszają mnie te malutkie literki :33

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, literki to są tycie ;dd Ale nie no, nie jest tak źle - bywało w każdym razie gorzej ;))

      Usuń
  4. Zgadzam sie. To gorsza niz pierwsza, ale lepsza niz druga ksiazka. Bart jest przerazajacy, dokladnie taki, jak spodziewalam sie, ze bedzie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Pierwsza część była fenomenalna, dalej jest już trochę gorzej. Ja niedługo zabieram się za część czwartą :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie czytałam poprzednich tomów i szczerze mówiąc w ogóle mnie do tej serii nie ciągnie ;(

    OdpowiedzUsuń
  7. Przeczytałam dwie pierwsze części, a ta już czeka na mnie na półce. Możliwe, że sięgnę po nią już niedługo ;)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie jakiś ślad :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...