sobota, 26 stycznia 2013

126. Opowiem ci o wolności




Autor: Wacław Holewiński
Tytuł: "Opowiem ci o wolności"
Wydawnictwo: Zysk i S-ka
Data wydania: październik 2012
Liczba stron: 470


W historii naszego kraju były takie lata, których nie wspominamy dobrze. Polska pod zaborami, I i II wojna światowa… Uczymy się o tym w szkole, obchodzimy święta narodowe, może kiedyś nasz dziadziuś czy babcia opowiadali nam o tym – lecz czy naprawdę wiemy jak żyli wtedy ludzie? Czy może znamy tylko suche fakty…?

Kiedy w 1939 roku wybuchła druga wojna światowa, Maria Nachtman i Walentyna Stemkowska były niewinnymi i naiwnymi dziewczynkami, które dopiero wkraczały w dorosły świat. Dalsze lata nauczyły je, że nie można się poddawać i trzeba walczyć do końca. Obie marzyły o medycynie, dlatego wstępują do Narodowych Sił Zbrojnych, gdzie stają się „Agatą” i „Platerówką”. Konspirują i walczą za ojczyznę, a to doprowadza do tego, że obie są wtrącone do więzienia. Czy zdołają się z niego wydostać?

Nie pierwszy raz mówię, że okres wojen, a zwłaszcza walczących rodaków niesamowicie mnie interesuje. Uwielbiam czytać powieści o tej tematyce, wspomnienia, pamiętniki. Zwłaszcza jestem godna podziwu dla dzieci i młodzieży, która musiała porzucić w tym okresie wszystkie marzenia i plany na dorosłe życie, bo musieli pomóc dorosłym walczyć o Polskę. Dlatego też tak bardzo się ucieszyłam, że mogłam przeczytać książkę „Opowiedz mi o wolności”, ponieważ przyniosła wiele niezapomnianych wrażeń.

„Nie było żadnych wątpliwości i dylematów. Z jednej konspiracji przeszła do drugiej i to było dla niej naturalne. Jeden okupant zastąpił drugiego. Tyle że wiedziała iż trzeba się jaszcze bardziej zakonspirować, że ścigać ją będą nie tylko obcy ale i swoi”

Książka jest podzielona na dwie części – historię, którą opowiada Maria i historię, którą opowiada Wala. Mimo, że życie splotło te dwie opowieści razem, to każda miała inne początki, inne warunki i inne życie, choć w jednej sprawie walczyły. Jest mnóstwo emocji, strachu, współczucia, nadziei i miłości. I nie tylko, ponieważ każda strona to inne przeżycia, kolejne dni, które przynoszą nowe wiadomości…

Warto wspomnieć, że Maria i Walentyna naprawdę żyły. To nie jest fikcja autora, one naprawdę walczyły w państwie podziemnym, konspirowały. Jedynie do ich historii autor musiał użyć wyobraźni, ponieważ ze źródeł z których korzystał przy tworzeniu powieści nie mógł znaleźć wszystkiego. Napisał więc powieść opartą na faktach, napisaną niezwykle zgrabnie i ciekawie, tak, że nie można się od książki oderwać.

"Polska jest w nas. To nie ci, którzy rządzą."

Co mogę jeszcze rzec? Ja choć czytałam tę książkę długo to i tak zaliczę ją do najlepszych lektur. Niezwykle poruszająca, prawdziwa i szczera powieść o tym, czego nie mówi się na lekcji. Warto po nią sięgnąć, ponieważ jest niezwykłą lekcją historii i miłości, a także patriotyzmu. Myślę, że każdy odnajdzie w niej drugie dno.

Polecam!

8/10
Za książkę dziękuję wydawnictwu Zysk i S-ka!

9 komentarzy:

  1. ja nie lubię ksiązek o wojnach. Jakoś do mnie nie przemawiają. Choć czasem mam jakąs ksiązke z wojną w tle, ale tylko na 2 lub 3 planie. ale widze że ci sie podobała i to jest najważniejsze

    OdpowiedzUsuń
  2. Takie lekcje historii bardzo lubię dlatego mam nadzieję, że książka trafi w moje ręce!

    OdpowiedzUsuń
  3. Wow. nigdy wcześniej nie słyszałam o tej książce, a tu takie pozytywy! I ten cytat "Polska jest w nas. To nie ci, którzy rządzą." jest taki... uniwersalny! Bardzo mi się podoba :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak to sie stalo, ze ta ksiazka mi umknela?
    Koniecznie musze przeczytac. Takie lekcje polskiej historii bardzo lubie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Wspaniała recenzja książki, która ma ważne przesłanie

    OdpowiedzUsuń
  6. Recenzja świetna, ale książka niekoniecznie do mnie przemawia, choć skoro tak chwalisz to może jednak się przekonam?

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie słyszałam wcześniej o tej książce, a ty tak świetnie polecasz <3 Dopisuję do listy :))

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie zetknęłam się nigdy z tą książką, a Twoja recenzja jest pierwszą jaką czytam, niemniej zaciekawiłaś mnie :D Tylko nie mam pojęcia jak ja znajdę czas, żeby przeczytać te wszystkie książki, które mam w planach ;)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie jakiś ślad :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...