poniedziałek, 14 stycznia 2013

120. Aktorki. Spotkania




Autor: Łukasz Maciejewski
Tytuł: "Aktorki. Spotkania"
Wydawnictwo: Świat Książki
Data wydania: listopad 2012
Liczba stron: 672


Ostatnie światła na widowni już gasną, kurtyna powoli unosi się do góry. Na scenę wkraczają  aktorzy i spektakl się rozpoczyna. Tylko od nich zależy czy zachwyci on widzów, czy też zawiedzie, tylko oni mogą sprawić, że wrócą tu ponownie, aby zobaczyć ich kolejny raz. Jednak, tak jak w życiu, również w teatrze, królowa jest tylko jedna. To ona kieruje tym przedstawieniem, to ona jest najważniejsza. Tylko która tym razem?

Aktorki to dwadzieścia wywiadów z aktorkami, które są największymi symbolami polskiego kina i teatru – Niną Andrycz, Ewą Błaszczyk, Małgorzatą Braunek, Teresą Budzisz-Krzyżanowską, Stanisławą Celińską, Ewą Dałkowską, Anną Dymną, Krystyną Feldman, Aliną Janowską, Barbarą Krafftówną, Zofią Kucówną, Ireną Kwiatkowską, Martą Lipińską, Anną Nehrebecką, Anną Polony, Anną Romantowską, Danutą Stenką, Danutą Szlafarską, Beatą Tyszkiewicz i Ewą Wiśniewską. Rozmowy toczą się nie tylko na temat ich pracy – początków, odgrywanych ról, ale także skupiają się w dużym stopniu na życiu prywatnym – marzeniach, planach, rodzinie. Łukasz Maciejewski zadaje inteligentne pytania i otrzymuje inteligentne, pełne gracji odpowiedzi.

Szczerze mówiąc, nie przepadam za oglądaniem filmów, nie bywam też często w teatrze, a mimo to, tę książkę czytałam z najwyższą przyjemnością. Dlaczego? Ponieważ fascynują mnie ludzie, którzy coś w życiu już osiągnęli i chcą się tym podzielić ze światem, ludzie, którzy mają nam, młodszemu pokoleniu coś mądrego do powiedzenia. Chętnie słucham i czytam historię tych, którzy wiedzą coś o czasach kiedy mnie nie było, mają pasję, przeżycia z nią związane i potrafią to zgrabnie przekazać innym, aby nie zostało to zapomniane. Ta książka była też dla mnie niezwykłą lekcją – patriotyzmu, pokory, cierpliwości, odwagi…

Wcześniej nie znałam Łukasza Maciejewskiego, nigdy o nim nie słyszałam,  a teraz jestem naprawdę pełna szacunku dla jego osoby. Napisanie takiej książki, zebranie tych wszystkich rozmów, spotkań, pogawędek przy herbacie, kosztowało naprawdę mnóstwo czasu, dobrej woli, upartości i ogromnej cierpliwości. Ponad to, autor zadaje bardzo ciekawe, mądre pytania, nie leje wody, nie gada o niczym, o nieistotnych rzeczach. Potrafi wydobyć z każdej aktorki to co najważniejsze i najcenniejsze oraz widać, że kino, teatr to jego prawdziwa pasja, ponieważ wypowiada się o tym tak luźnie i ciekawie, cytując najważniejszych recenzentów filmowych, reżyserów, krytyków, że nie można zarzucić mu nieszczerości, niewiedzy czy też kłamliwości. Naprawdę podziwiam go za to co zrobił.

Każda aktorka to całkiem inna osobność, inna historia. Każda ma do powiedzenia coś innego. W każdej jednak rozmowie jest ta magnetyczność i wszechobecne, ogarniające czytelnika klimatyczne ciepło, które nie pozwala odłożyć lektury. Wkrada się też dużo dobrego humoru i dystansu do siebie, anegdot czy też ciekawych historii. Czyta się naprawdę wspaniale, mimo prawie siedmiuset stron połknęłam Aktorki w kilka dni.

Czy polecam? Oczywiście. To świetny prezent dla każdego maniaka i wielbiciela kina i teatru, młodego i starego, to nie robi różnicy. Ja chętnie zapoznałam się z historiami tych aktorek, które kojarzyłam i poznałam całkiem nowe, które teraz są mi o wiele bliższe. Myślę, że nie raz jeszcze wrócę do tej lektury, a Wam polecam ją bardzo!

9/10

Za książkę dziękuję wydawnictwu Świat Książki!

6 komentarzy:

  1. Coś dla mnie, lubię pamiętniki, wspomnienia, biografie, a to podobny temat :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Po takiej recenzji to nawet mimo tego, że nie są to moje klimaty mam na tę książkę ogroomną ochotę!

    OdpowiedzUsuń
  3. Na początku wydawało mi się, że to nic dla mnie, ale Twoja recenzja jest tak zachęcająca, że zdołała mnie przekonać :) Może kiedyś :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Na pewno jest to ciekawa pozycja książkowa, jednak mnie osobiście nie korci (nie ukrywajmy, maniakiem kina i teatru nie jestem):)

    OdpowiedzUsuń
  5. Niekoniecznie dla mnie. Jestem kinomaniakiem, jednak wywiady z tymi polskimi aktorkami kompletnie mnie nie interesują ;)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie jakiś ślad :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...