piątek, 11 stycznia 2013

119. Przeczekać ten dzień





Autor: Anna Maria Jaśkiewicz
Tytuł: "Przeczekać ten dzień"
Wydawnictwo: Promic
Liczba stron: 180
Data wydania: kwiecień 2012


Bycie nauczycielem języka polskiego w liceum położonym w centrum stolicy, nie należy do łatwych. Codzienne obowiązki i ten sam harmonogram każdego dnia sprawiają, że niejeden już nie podołał, a jak dodać do tego jeszcze marudzących, buntujących się nastolatków, którzy ani trochę nie są zainteresowani tym, co belfer im wykłada, to nie jest to szczyt marzeń. Ale przecież z czegoś trzeba żyć…

Karol to polonista, pracuje w liceum. Kilka lat temu stracił żonę i od tego czasu jest bardzo samotny. Jego życie wręcz nie ma sensu, żyje z dnia na dzień, a niewiele rzeczy cieszy go tak jak kiedyś. Pewnego dnia gubi swój kalendarz i nie może go znaleźć, dopiero kilka dni później okazuje się, że leży na jednej z uczniowskich ławek. Wszystko wydaje się być w porządku, tylko, że kiedy go otwiera to w środku jest napisane coś, co zwala go z nóg. Okazuje się jednak, że to jego charakter pisma i dokładnie ten sam atrament, którego on używa, ale nie mógł tego napisać osobiście, bo przecież nie miał w ręku tego kajeciku od kilku dni. Biedny mężczyzna musi przeanalizować swoje życie i dojść do pewnych wniosków, aby odżyć na nowo…

Szczerze mówiąc to nie spodziewałam się, że ta książka aż tak pozytywnie mnie zaskoczy. Kiedy zaczęłam ją czytać, to nie mogłam przestać, ponieważ wciąga zupełnie. Aż trudno uwierzyć, że autorka ma zaledwie osiemnaście lat i wciąż się kształci, a to jej debiut. Anna Maria Jaśkiewicz pokazała, że ma ogromną wrażliwość, potrafi pochylić się nad drugim człowiekiem, a sprawy takie jak strata najbliższej osoby czy niechęć do świata, nie przerażają jej, wręcz przeciwnie, potrafi zrozumieć takich ludzi jak główny bohater.

Język powieści jest niezwykle dojrzały. Autorka mimo młodego wieku cytuje największych filozofów i opiera się na teologii i sztuce, przedstawiając to zarazem niezwykle plastycznie i zrozumiale. Dołącza także wiersze i opowiadania, zapewne jej autorstwa, które również zachwycają swoją dojrzałością i spojrzeniem na świat. Wątek wiary, który w książce jest poruszony, nakreślony został wspaniale – nie nachalnie, a subtelnie, delikatnie, nie od razu, lecz powoli. Genialnie.

Przeczekać ten dzień to jedna z takich książek, które do życia czytelnika coś wnoszą. I to do tego niemało. Czytając sami możemy zastanowić się nad najważniejszymi aspektami naszego życia i dostrzec jak wiele spraw omijamy bez echa, choć są warte uwagi. Młoda autorka otwiera nam oczy i pokazuje, że obok nas też żyją ludzie, którym nie powodzi się najlepiej i czekają na naszą dłoń, która będzie pomagać.

Uważam, że Przeczekać ten dzień to taka powieść, którą trzeba przeczytać. Ja polecam ją z całego serca, bo nie jest ani długa, ani droga, a wnosi dużo. I każdy kto ją przeczyta będzie z pewnością bogatszy o nowe refleksje.

9/10

Za książkę dziękuję wydawnictwu Promic!

20 komentarzy:

  1. Wydaje się być bardzo mądrą książką. Chętnie ją przeczytam:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja także chętnie zapoznałbym się z tą pozycją ;)
    Zapowiada się ciekawie - muszę ją zdobyć.

    OdpowiedzUsuń
  3. Wiele dobrego słyszałam o tej książce i mam nadzieję, że w końcu trafi ona w moje ręce!

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie czytałam, a bardzo mam na nią ochotę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytałam tę pozycję. Jest całkiem niezła, ale nie oceniłam jej tak wysoko. Brakowało mi intryg, momentów zaskoczenia, a nawet chwil, które zmroziłyby mi krew w żyłach. Niemniej jednak, uważam tę pozycję za dość udany debiut autorki. Chętnie zapoznam się z jej kolejną książką, jeśli zdecyduje się stworzyć jakąś. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nie mam takiej potrzeby, żeby każda książka mroziła mi krew w żyłach, a dla mnie "Przeczekać ten dzień" to naprawdę świetna, a do tego bardzo wartościowa pozycja :D

      Usuń
  6. Widać po twojej recenzji, że jest to bardzo głęboka, poruszająca powieść. Lubię od czasu do czasu sięgnąć właśnie po takie książki pełne wrażliwości, dlatego będę miała "Przeczekać ten dzień" na oku.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nic dodać, nic ująć :). W pełni zgadzam się z Twoją opinią

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetna recenzja! Ale książka niestety do mnie nie przemawia...
    Wielbię Twój nagłówek! Emma <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! :* Chociaż szkoda, że nie przeczytasz, ja uważam, że naprawdę warto..
      Ja też wielbie swój nagłówek <3

      Usuń
  9. Wspaniała recenzja! *.* Nie słyszałam wcześniej o tej książce, ale teraz już wiem, że muszę ją przeczytać :)
    Mamy tak podobny gust <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! :*
      Jak do mnie przyjedziesz to ci ją pożyczę, huhu :3
      Wiem, że mamy podobny gust, no bo kto w końcu cię do założenia bloga namówił, co? :D :*

      Usuń
    2. Huhu, a wiesz, że mamy ferie w tym samym czasie? ;> Szykuj się na oblężenie xD
      Ach, nie pamiętam ;P

      Usuń
    3. Hurra! <3
      To ty się szykuj ^^

      Usuń
  10. Łał, fabuła rzeczywiście brzmi interesująco. Zachęciłaś mnie do niej! Jak najszybciej poszukam debiut osiemnastoletniej dziewczyny. :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Czytałam jakiś czas temu, ale to książka z kategorii tych, które jeszcze się długo pamięta po jej lekturze :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ciekawa pozycja... nie sięgnąłbym po nią gdybym ją zobaczył, ale po Twojej recenzji poważnie się zastanowię!

    OdpowiedzUsuń
  13. Na pierwszy rzut oka książka nie różni się niczym szczególnym od pozostałych, jednakże gdy przeanalizujemy ją dokładniej możemy stwierdzić, że jest całkiem interesująca. Może nawet pojawi się na mojej liście książek do przeczytania. :)

    OdpowiedzUsuń
  14. sama jestem od jakiegoś czasu ciekawa tej książki
    jeśli spotkam ją w bibliotece, to nie omieszkam wypożyczyć ;]

    OdpowiedzUsuń
  15. Muszę przyznać, że mocno mnie zaciekawiłaś. Autorka bardzo młoda, a w dodatku tak dojrzale pisze? Fabuła również wydaje się być interesująca... na pewno sięgnę!

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie jakiś ślad :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...