sobota, 22 grudnia 2012

112. A.B.C.




Autor: Agata Christie
Tytuł: "A.B.C."
Wydawnictwo: Dolnośląskie
Data wydania: 2008
Liczba stron: 184


Wyobraź sobie, że jesteś w małym, nadmorskim miasteczku. Jest późne popołudnie, na ulicach nie powinno być zbyt wielu ludzi. A jednak wszędzie kręcą się zaaferowane miejscowe kobiety, które opowiadają z podekscytowaniem historie na ucho swoim kumoszkom. Kupujesz tutejszą gazetę i dowiadujesz się o szaleńcu, który morduje ludzi… w kolejności alfabetycznej.

Kiedy pewnego dnia detektyw Herkules Poirot dostaje list, że za kilka dni w miejscowości Andover zostanie zabity człowiek, nie wie o co o tym sądzić. Z początku uważa to za nieśmieszny żart, ale kiedy morderstwo naprawdę się odbywa, mina mu rzędnie. Nadchodzi kolejny list, a potem i trzeci. Morderca zabija ludzi w kolejności alfabetycznej – najpierw panią Ascher w Andover, potem Betty Benard w Bexhill, Celila Clarke w Chuston… Sprawa jest niezwykle trudna i podejrzana, ponieważ sprawca przy każdych zwłokach zostawia rozkład pociągów, zwany potocznie ABC. Jak poradzi sobie z rozwiązaniem zagadki Herkules Poirot?

Jestem zakochana po uszy w Sherlocku Holmesie i nie wyobrażałam sobie, że jakiś detektyw może dorównać mojemu ulubieńcowi. O Agacie Christie słyszałam mnóstwo razy, ale jakoś nigdy nie było okazji żeby przeczytać jakąś książkę tej Pani. I kiedy wpadła w moje ręce niczego wielkiego, ani tym bardziej lepszego od niezastąpionego Sherlocka się nie spodziewałam. Jakże się zdziwiłam, kiedy książka pobiła moje najśmielsze oczekiwania!

Cała fabuła, zagadka, którą rozwiązuje detektyw Poirot jest niesamowicie wymyślona. Nie sposób domyślić się zakończenia, a przez całą książkę zastanawiałam się kto też może być tym mordercą i jak zostanie odkryta prawda. Zakończenie było po prostu genialne, zapierające dech w piersiach, nigdy nie spodziewałabym się że tak to się skończy. Autorka potrafi zaskakiwać, wprowadzać czytelnika w maliny, a potem szczerząc się pokazuje jak bardzo się pomylił.

Proza Agaty Christie, w przeciwieństwie do Artura Conana Doyle, który napisał Sherlocka, wchodzi w głąb umysłu ludzkiego i nie chce się wydostać. Nie czytałam innych dzieł tej autorki, ale na podstawie „A.B.C” mogę powiedzieć, że jest tu dużo psychologii. Już same nakreślenie bohaterów wskazuje na to, że to nie jest zwykła książka – każdy z nich jest inny, inaczej myśli i w ten sposób otrzymujemy bardzo różne typy ludzi, którzy są wmieszani w jedną sprawę.

Do Agaty Christie z pewnością nie raz jeszcze wrócę, ponieważ jestem strasznie ciekawa jaka będzie następna zbrodnia do odgadnięcia dla detektywa Poirota. „A.B.C” to genialny kryminał - krótki, ale treściwy, gdzie akcja zapiera dech w piersiach. Warto, naprawdę warto to przeczytać!

9,5/10

„Cóż chcesz? Człowiek nie może być nieustannie tragiczny.”

11 komentarzy:

  1. Uwielbiam książki Agathy Christie:) Koniecznie muszę przeczytać tę powieść:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Również uwielbiam Sherlocka Holmesa. Niestety nie miałam jeszcze okazji przeczytać żadnej z książek Agaty Christie, jednak planuję to zmienić w najbliższym czasie. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Marzy mi się jakaś książka tej pani, Conan Doylem też bym nie pogardziła :D

    OdpowiedzUsuń
  4. hm, tego chyba akurat nie czytałam, aczkolwiek pamięć mnie zawodzi ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. zapraszam na :

    http://echo-ksiazek.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam to, jak pisze Christie ;) "Zaraziła" mnie nią przyjaciółka, której na Gwiazdkę podarowałam właśnie powieść tej Autorki - "Niedzielę na wis". Te i inne pozycje jeszcze przede mną. Już nie mogę się doczekać!

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja również bardzo lubię książki Christie. O tej nie słyszałam, ale recenzja zachęciła mnie do przeczytania, więc z pewnością to zrobię. Jeśli nie czytałaś to polecam Ci "Morderstwo w Orient Expressie". :)
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam Twórczość pani Christie. Tą książkę muszę koniecznie przeczytać. Na mojej półce leży "Morderstwo w Boże Narodzenie".

    OdpowiedzUsuń
  9. Doszła już do mnie paczka z wymiany "Dobre bo polskie" :) Dziękuję bardzo! Cudne książki i pyszne smakołyki :)

    Wesołych świąt!
    I żeby następny rok był jeszcze lepszy od tego!

    OdpowiedzUsuń
  10. Agatha Christie jest świetna, tę książkę też na pewno kiedyś przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Zupełnie nie moje klimaty, ale polecę książkę mojej mamie :)

    Tak na marginesie: Zapraszam do wyzwania :)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie jakiś ślad :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...