czwartek, 13 grudnia 2012

110. Poczwarka




Autor: Dorota Terakowska
Tytuł: "Poczwarka"
Wydawnictwo: Literackie
Data wydania: 1 stycznia 2001
Liczba stron: 322


Wyobraź sobie, że znajdujesz się w rajskim ogrodzie. Tak, właśnie w tym ogrodzie z Biblii, gdzie pierwsi ludzie popełnili pierwszy grzech. Stąpasz po cudownie miękkiej trawie, która delikatnie dotyka twoje bose stopy, patrzysz na idealnie szmaragdowe niebo, a oddali widzisz Kobietę i Mężczyznę – idealnych i nieskażonych. Tutaj nie ma nic złego, tu wszystko jest Dobre.

Adam i Ewa to młode małżeństwo. Całe ich życie jest zaplanowane – idealny dom, wspaniały ogród, a kwintesencją tego będzie genialne dziecko poczęte w odpowiednim momencie, które spełni wszystkie ich pragnienia oraz przejmie ich wiedzę i doświadczenie kiedy ich już nie będzie. I kiedy na świat przychodzi Myszka wszystkie plany nikną, wynik jest niepodważalny – Zespół Downa, i to najgorszy przypadek choroby. Ich całe życie musi się zmienić. Ewa próbuje pokochać córkę, choć to trudne i kosztuje ją wiele wyrzeczeń. Adam jest zdruzgotany i nie potrafi się pozbierać, więc odsuwa się od żony i córki. A co dzieje się wtedy z Myszką?

Dzieci gorszego Boga. „Muminki”. Dary Pana. Jakbyśmy ich nie nazwali, są to ludzie inni od nas. Mimo, że społeczeństwo w dzisiejszym świecie nie chce o nich ani słyszeć, ani mówić, ani tym bardziej ich widzieć, to każdy z nas jeśli zobaczy osobę z taką chorobą od razu będzie wiedział co ją nęka. Charakterystyczna otyłość, „mongolskie” oczy, niezrozumiałe zdania wypowiadane przez nią. Ale przecież to też ludzie – z uczuciami, emocjami, którzy odczuwają wszystko tak samo jak my.

Dorota Terakowska napisała niezwykłą książkę. Niezwykłą, ponieważ jej temat jest trudny i bolesny, unikany przez nas jak ogień. Potrzeba niezwykłej wrażliwości, dobroci i pięknego patrzenia na świat, aby stworzyć tak nietuzinkową powieść. Tej autorce to się udało, co więcej – sprawiła, że serce czytelnika się porusza, z oczu ciekną łzy i całkiem się zmienia patrzenie na świat.

Mamy w tej powieści niezwykłe nawiązanie do Księgi Rodzaju z Biblii, a konkretnie do stworzenia świata, dzień po dniu. Myszka, która nie jest zwykłym dzieckiem odkrywa dzięki swojej wrażliwości swój Ogród i czytelnik razem z nią może tam się przenieść. Jest tam Wąż, Mężczyzna i Kobieta oraz On – Głos, który wie co jest Dobre. Jednocześnie toczy się historia Ewy i Adama – rodziców Myszki, którzy nieprzypadkowo mają takie same imiona jak pierwsi biblijni ludzie. Moim zdaniem jest to świetny zabieg, który sprawia, że lektura nie jest pusta i nudna, wypełnia ją coś więcej.

Tak niezwykłej książki jak „Poczwarka” już dawno nie miałam w rękach. Mimo trochę nietrafionej okładki, która niewiadomoco wyraża, warto, naprawdę warto po nią sięgnąć. Bo okładka to nie wszystko – liczy się wnętrze, tak jak w tej książce. Przeczytajcie, ten tytuł po prostu trzeba znać.

10/10

„Albo Dary były nie dość dobre, albo ludzie nie rozumieli, dlaczego zostali wybrani, by je otrzymać.” 

10 komentarzy:

  1. Doroty Terakowskiej znam tylko jedną książką, którą zaliczam do moich ulubionych. Ale w końcu przyjdzie czas i na tą jej książkę ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam mieszane uczucia co do tej książki. Z jednej strony Twoja recenzja bardzo zachęca do przeczytania, jednak fabuła to raczej nie moje klimaty ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Byłam bardzo ciekawe recenzji ,,Poczwarki'', ponieważ niedawno czytałam ,,Tam gdzie spadają anioły'' i muszę przyznać, że mimo całej intrygującej historii, nie przypadł mi do gustu styl narracji. Mimo to chce poznać inne dzieła Doroty Terakowskiej, gdyż w sieci istnieje wiele pochlebnych recenzji jej książek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też na początku nie rozumiałam tego szału "Tam, gdzie spadają anioły", bo dla mnie ta książka była bardzo męcząca. Dlatego na początku obawiałam się trochę tego spotkania z Terakowską, ale muszę cię zapewnić, że w tej książce język jest naprawdę płynny i plastyczny. :)

      Usuń
  4. Temat jest całkiem ciekawy, ale, niestety, nie lubię stylu pisania Terakowskiej.

    OdpowiedzUsuń
  5. Książkę poleciła mi już znajoma, ale ja dalej nie jestem pewna czy to coś dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  6. bardzo ciężki i ważny temat
    o podobnej tematyce czytałam np "Nelly, piękno nieoczekiwanego" - polecam

    OdpowiedzUsuń
  7. O, miałam tą książkę jako lekturę w szkole i bardzo mi się spodobała!

    OdpowiedzUsuń
  8. Miałam jedną książkę tej autorki( "Córka czarownic"), ale za nic nie mogłam przez nią przebrnąć. Dlatego póki co raczej sobie odpuszczę :/

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie czytałam jeszcze "Poczwarki", mimo że mam powyższą książkę w wersji ebooka. Sądzę jednak, że lepiej będzie zaopatrzyć się w papierową wersję. To z pewnością pozycja, którą trzeba znać, co więcej - warto mieć ją w swojej domowej biblioteczce.

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie jakiś ślad :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...