poniedziałek, 12 listopada 2012

101. Kwiaty na poddaszu




Autor: Virginia Cleo Andrews
Tytuł: "Kwiaty na poddaszu"
Tytuł oryginału: "Flowers in the Attic"
Wydawnictwo: Świat Książki
Data wydania: luty 2012


Dziecko, aby zdrowo rosło i rozwijało się potrzebuje kilku niezbędnych składników. Przede wszystkim zdrowego jedzenia i picia, porcji warzyw i owoców. Wymaga również świeżego powietrza, aby mogło się wybiegać i zahartować oraz wsparcia i miłości rodziców i najbliższych. Czwórce rodzeństwa Dollanganger to odebrano. Jaki był tego skutek?

Virginia Cleo Andrews pisała powieści typu gotyckiego horroru i sagi rodzinnej, obracające się wokół rodzinnych tajemnic i zakazanej miłości. Jej najbardziej znane powieści to słynny bestseller Flowers in the Attic (1979). Jej powieści zostały przetłumaczone na francuski , włoski , niemiecki , hiszpański , holenderski , japoński , koreański , turecki , grecki , fiński , węgierski , szwedzki , portugalski i hebrajski i są porównywane do powieści Susan Hill , Gwen Hunter i Nora Roberts. Urodziła się w Portsmouth, Virginia , a zmarła na raka piersi w wieku 63 lat.

W kochającej się rodzinie Dollangangerów następuje okropna tragedia – ginie ojciec. Załamana matka, która od dzieciństwa żyła w przepychu i bogactwie nie potrafi pracować, a musi jakoś utrzymać czwórkę swoich dzieci. Zdesperowana kobieta postanawia napisać do swoich rodziców, którzy znienawidzili ją kilka lat temu. Teraz jednak to jedyne wyjście. Gdy przyjeżdża razem ze swoimi pociechami do ich ogromnej posiadłości, dzieci zostają ukryte w pokoju na poddaszu i zamknięte na klucz, aby nikt się o nich nie dowiedział, póki ich matka nie przebłaga swojego ojca. Mijają jednak dni, tygodnie, a dzieci coraz dłużej pozostają w zamknięciu. Czy kiedykolwiek w ogóle się wydostaną?

Czytałam już wiele trudnych, wstrząsających książek, ale jeszcze nigdy tak bardzo nie przeżywałam żadnej z nich. „Kwiaty na poddaszu” mnie zachwyciły, połykałam każdą stronę i chciałam jeszcze więcej. Razem z bohaterami przeżywałam ból, radość, strach i przerażenie. Ta książka jest niesamowita, wspaniała, niesłychana. Ona zmieniła moje patrzenie na świat i pokazała kilka kwestii w zupełnie innym świetle…

Czy ktokolwiek z nas wyobraża sobie w ogóle mieszkanie w zamknięciu przez tyle czasu, nie znając nawet daty wypuszczenia na wolność? Do tego dochodzi jeszcze to, że trzeba opiekować się i dbać o swoje młodsze rodzeństwo, jeść zimne i niesmaczne jedzenie oraz znosić codzienne wizyty znienawidzonej okrutnej babci, która zamieniała w koszmar każdy dzień. Ja nie potrafię nawet tego pojąć. Virginia C. Andrews genialnie wykreowała i stworzyła świat w którym umieściła swoich bohaterów. Każdy szczegół jest dopracowany. Każdy rozdział odkrywa przed nami nowe okrutne prawdy...

Kreacja bohaterów jest niesamowita. Autorka stworzyła cztery różne portrety psychologiczne, każde dziecko zmierza się z czymś innym. Subtelnie, ale z wyczuciem pokazała jak cierpi samotny, niekochany mały człowiek, któremu brakuje należnego mu zainteresowania rodziców, ich miłości i troski, jak musi cierpieć dlatego, aby inny mógł żyć w dostatku. Virginia C. Andrews przez całą powieść zadaje również inne pytanie – co jest ważniejsze w życiu – miłość czy pieniądze? Na to pytanie muszą odpowiedzieć sobie nie tylko bohaterzy, ale również czytelnicy.

Moim zdaniem tę książkę powinien przeczytać każdy. Pokazuje ona rzeczy, które dotąd ukrywaliśmy i baliśmy się o nich mówić. Warto spojrzeć na te sprawy z innej perspektywy – sięgnijcie po „Kwiaty na poddaszu”!

6/6
10/10

„Coraz częściej myślę o nas jako o kwiatach na poddaszu. [..] Narodzeni w jasnych barwach, ciemniejących z każdym dniem długiego, ponurego, męczącego, koszmarnego czasu który spędziliśmy jako więźniowie nadziei i ofiary zachłanności"

12 komentarzy:

  1. Pamiętam film z czasów kaset VHS. A książka czeka na mnie w bibliotece, choć reakcje są różne.

    OdpowiedzUsuń
  2. Koniecznie muszę przeczytać, bo ocena jest bardzo wysoka:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam i również dostała ode mnie najwyższą ocenę! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. szczerze mówiąc kiedy pierwszy raz zobaczyłam tę książkę nie byłam nią zbyt zainteresowana... ale im częściej ją widzę, tym bardziej mam na nią chęć :) teraz wiem, że na pewno kiedyś po nią sięgnę! świetna recenzja! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Książka nie zachwyciła ani nie poruszyła mnie do tego stopnia, aby płakać w kartki. Aczkolwiek byłam przerażona tym, co matka zrobiła dla swoich dzieci, odczuwałam wiele emocji i skończyło się na tym, że sięgnęłam po kolejną część. Również polecam.
    Pozdrawiam,

    OdpowiedzUsuń
  6. O kurcze, a to mnie zachęciłaś, wczesniej o niej nawet nie słyszałam, a teraz się porozglądam za nią i postaram przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam tą serię, jest absolutnie genialna!

    OdpowiedzUsuń
  8. Pierwsza część tej serii niezwykle mnie urzekła i wciągnęła. Jednak niestety drugi tom był wielkim rozczarowaniem.

    OdpowiedzUsuń
  9. Wcześniej nie zdawałem sobie sprawy, że książkę tę napisano tak dawno! Może ją przeczytam, ale chyba musiałbym złapać na nią odpowiedni nastrój, żeby skupić się na tej historii.

    OdpowiedzUsuń
  10. Słyszałam o tej serii wiele dobrego, więc chyba i ja się do niej w końcu spróbuje przekonać. Popytam o ten cykl w mojej bibliotece. Jestem niemal pewna, że będę mieli stare wydanie ,,Kwiatów na poddaszu''.

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo dużo słyszałam o tej książce i chyba w końcu będę musiała ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ta książka przewinęła mi się już kilka razy, ale jakoś się nią nie zainteresowałam; teraz na pewno to zrobię :)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie jakiś ślad :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...