czwartek, 27 września 2012

91. W kanałach Lwowa

Autor: Robert Marschall
Tytuł: "W kanałach Lwowa"
Wydawnictwo: Świat Książki

Ocena:
W latach 1939-1945 w Polsce szalała II wojna światowa. Znamy świetnie to wydarzenia i pewnie większość z nas zdaje sobie sprawę jakie trudne i okrutne były te lata. Zwłaszcza, kiedy było się Żydem – Żyd nie miał wtedy prawa do życia. Każdy, kto był tego wyznania musiał zginąć, dążono do tego, aby na świecie nie było żadnego człowieka, który będzie się przyznawał do żydowskiej wiary. Powstało na ten temat mnóstwo książek, filmów i publikacji, a książka Roberta Marschalla jest kolejnym dziełem, które w dobitny sposób pokazuje życie ludzi w tym okresie.

Po zburzeniu getta na ulicy Janowskiej we Lwowie bardzo wielu Żydów nie ma gdzie się podziać. Setki osób decydują się na ukrywanie w kanałach – nie wiedzą jeszcze, że będą musieli tam spędzić 14 miesięcy. A są to nie tylko ludzie młodzi, ale także starcy, a nawet małe dzieci. Z pomocą grupie prawie dwudziestoosobowej, w której znajduje się m.in. rodzina Chigerów, przychodzi polski kanalarz – Leopold Socha, który za opłatą decyduje się na ochronę i dostarczanie jedzenia uciekinierom. Na początku kieruje się zwykłą chęcią zysku, chce trochę zarobić, ale z biegiem czasu zaprzyjaźnia się z nimi i jest w stanie poświęcić im nawet własne życie. Jak zakończy się ta historia?

To co ci ludzie tam przeżywali, nie da się opisać w słowach. Wśród ogromnego brudu, odoru rozkładających się ciał, które były wszędzie, oko w oko ze śmiercią, wśród pleśni i błota, razem z szczurami oni żyli, wychowywali dzieci, pracowali, rozmawiali, jedli. Potrafili się cieszyć z każdego dnia, radować się każdą chwilą spędzoną razem. Dla nas, ludzi żyjących w XXI wieku obraz, który przedstawia Robert Marschall jest wręcz niepojęty, nierealny i nie do przyjęcia.

Książka jest napisana bardzo prostym językiem, przez co idealnie oddaje klimat i okrucieństwo, które przenika przez całą historię. Robert Marschall patrzy na całą historię bardzo trzeźwym okiem, opisując wszystkie wydarzenia szczegółowo i dokładnie. Co jakiś czas oddaje głos głównym bohaterom, którzy dzielą się swoimi myślami. Dzięki temu jeszcze głębiej i prawdziwiej możemy spojrzeć na ich sytuację.

Trudno jest ocenić bohaterów, ponieważ nie jest to przecież fikcja literacka, lecz prawdziwe życie. Mogę tylko dodać, że jestem pełna podziwu dla tych ludzi – za ich niezłomną wiarę, odwagę, za to, że nie załamywali rąk, tylko potrafili poradzić sobie z każdym problemem, których przecież nie brakowało. Do książki zostały dołączone zdjęcia niektórych osób oraz Leopolda Sochy, a także zdjęcia kanałów w których mieszkali. Uważam, że był to świetny pomysł, bo dzięki temu historia jest jeszcze bardziej realna.

Książkę polecam z całego serca – jest to lektura, którą naprawdę warto znać. Na jej podstawie został nakręcony film Agnieszki Holland „W ciemności”, który był nominowany do Oscara. Moim zdaniem jednak warto najpierw przeczytać książkę, która od wersji filmowej nieco się różni, a także wyjaśnia kilka spraw. Jeśli macie ochotę na wstrząsającą lekturę, która poruszy was do głębi, warto sięgnąć po książkę "W kanałach Lwowa"!

Gorąco polecam!

6/6
9/10

Za książkę dziękuję wydawnictwu Świat Książki!

13 komentarzy:

  1. Czytałam "Dziewczynkę w zielonym sweterku", oglądałam też film na podstawie tej ksiażki: "W ciemności" - A.Holland. Tą książkę też w końcu muszę przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mimo dobrej oceny - to nie dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  3. nie widziałam filmu, ale po książkę chętnie bym sięgnęła

    OdpowiedzUsuń
  4. Myślę, ze może mi się spodobać. Dlatego będę miała ją na uwadze :P

    OdpowiedzUsuń
  5. Widziałam film i on sam zrobił na mnie ogromne wrażenie. Nie wiem czy książka to nie będzie za dużo.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. W zeszłym roku obejrzałam film, do książki mnie jakoś od tamtego czasu nie ciągnęło. Ale po Twojej recenzji chyba zmienię zdanie i się tą pozycją zainteresuję :)

    OdpowiedzUsuń
  7. filmu nie miałam jeszcze okazji obejrzeć, dlatego tym bardziej do książki dam się przekonać.

    OdpowiedzUsuń
  8. Zostałaś wybrana przeze mnie do stworzenia swojej listy ulubionych czytadeł. Więcej o zabawie na moim blogu. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie widziałam filmu, nie czytałam książki. Czy kiedykolwiek to zrobię? Może jak wrócę kiedyś do okresu wojen w naszym państwie.

    Pozdrawiam, Donna

    OdpowiedzUsuń
  10. z tego typu książek czytałam "dziewczynkę w zielonym sweterku" i bardzo sobie chwalę ową lekturę.

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo chętnie przeczytam:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Po takiej recenzji to tylko czytać!

    OdpowiedzUsuń
  13. Czytałam "Dziewczynkę w zielonym sweterku", bardzo mi się podobała, chciałabym poznać także tę pozycję :)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie jakiś ślad :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...