wtorek, 4 września 2012

86. Przygody Sherlocka Holmesa

Autor: Arthur Conan Doyle
Tytuł: "Przygody Sherlocka Holmesa"
Wydawnictwo: Skrzat

Ocena:
Czy jest ktoś kto nie kojarzy postaci Sherlocka Holmes’a? Jest to postać już tak znana, rozreklamowana, że nawet jeśli nie czytało się książki wiadomo, że jest to sławny angielski detektyw. Niedawno w kinach można było obejrzeć nawet film z jego udziałem. A jak prezentuje się oryginał, czyli powieść autorstwa Arthura Conana Doyle?

Sherlock Holmes mieszka w swoim biurze detektywistycznym razem ze swoim przyjacielem i towarzyszem – doktorem Watsonem, na Baker Strett w Londynie. Zwracają się do niego ludzie, którzy mają jakiś problem z rozwiązaniem zagadki, trudnej okoliczności lub ze dziwnym zdarzeniem i nie potrafią sobie z tym poradzić. Sherlock potrafi odkryć nawet najtrudniejsze zagadki, rozwiać wszystkie wątpliwości w kilka godzin. Trop znajduje już po kilku chwilach rozmowy, pierwszych oględzinach miejsca zdarzenia i wydawałoby by się nieistotne szczegóły wykorzystuje do rozpoznania winnego.

Przygody Sherlocka Holmes’a czyta się wspaniale. Autor używa niesamowicie magnetyzującego języka, który wciąga i porywa czytającego  i od kart książki nie można się oderwać. Czytelnik bije się z myślami jakie może być rozwiązanie zagadki, a finał zaskakuje za każdym razem. Warto również wspomnieć o lekkim, przyjemnym w odbiorze i nieprzytłaczającym stylu pisania autora – dzięki niemu czytanie to czysta przyjemność.

Sherlock Holmes to postać niezwykle ciekawa i świetnie wykreowana. Inteligentny, nie jest nerwowy ani porywczy i co najważniejsze – nie wydaje się być na siłę wyidealizowany. To bohater, którego lubi się od pierwszych stron i czuje się do niego niesłabnącą sympatię. Obok niego mamy jego przyjaciela – doktora Watsona. To właśnie on jest głównym narratorem i to z jego punktu widzenia możemy patrzeć na świat detektywów. I tego pana polubiłam za jego poczucie humoru, dystans do siebie, a także za bezinteresowność, którą okazywał innym.

Wydań książek o Sherlocku Holmes’ie jest wiele, a ja czytałam wydanie wydawnictwa Skrzat. Jest to pięć całkiem osobnych i niezależnych od siebie opowiadań, gdzie w każdym jest pokazane inne śledztwo. Wydawnictwo zadbało również o duże i czytelne ilustracje oraz dużą czcionkę, więc czyta się szybko i bez żadnych przeszkód.

„Przygody Sherlocka Holmesa” są przygotowane i napisane z myślą o tym młodszym jak i o tym starszym czytelniku. Sięgnąć po nie może każdy, który lubi opowieści z dreszczykiem emocji i kto ma ochotę poznać tak sławnego na całym świecie detektywa. Ja z pewnością zapoznam się jeszcze z kolejnymi opowiadaniami Arthura Conana Doyle, bo warto!

6/6
10/10

16 komentarzy:

  1. Huraaaaa, Sherlock zyskał nową fankę! ;) Ja także mam w planach poznanie innych opowiadań z jego udziałem.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zdecydowanie warto przeczytać.
    Nawet jeśli komuś nie przypadnie do gustu to warto wiedzieć skąd powstały te wszystkie seriale itd. ;p

    OdpowiedzUsuń
  3. tego detektywa uwielbiam od zawsze, więc chętnie bym zapoznała się z tym tytułem :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Oglądałam każdy film z udziałem tego bohatera, jednak książki nigdy nie miałam okazji, choć uwielbiam tajemnice. Nie wiem czy kiedyś to zrobię może zakupić dla mojej małej kuzynkii

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo, bardzo chcę przeczytać Sherlocka! Zwłaszcza, że zgarnia same pozytywne opinie!

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja także oglądałam filmy, książek jeszcze nie czytałam, a widzę, iż warto :)

    OdpowiedzUsuń
  7. właśnie szykuje się do swojej przygody z Sherlockiem. mam nadzieję, że będzie równie udana jak Twoja :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam książki o Holmesie. Klasyka po prostu. W podstawówce zaczytywałam się w jego przygodach przez co niejednokrotnie zarywałam nocki i spóźniałam się na pierwszą lekcję. :) Chciałabym mieć tak nieprzeciętne zdolności intelektualne jak Sherlock. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja słyszałam, ale nie czytałam :) - zmienię to.

    OdpowiedzUsuń
  10. Przeczytałabym z wielką chęcią. :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Podobno pierwowzór Sherlocka był nudziarzem, a jego ulubionym miejscem w którym przesiadywał była kancelaria notarialna. Wrocław na pewno by go zmienił. :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Anonim- Żałuję że masz taki mały zasób informacji!

    OdpowiedzUsuń
  13. Czytałam nie tak dawno i mile wspominam. Chociaż zdecydowanie wolę dłuższe historie z Sherlockiem Holmesem :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Czytałam chyba w 3 klasie w podstawówce, bo była to jedyna ciekawa książka w szkolnej bibliotece. Byłam bardzo zadowolona :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Chętnie przeczytam! Zapraszam na mojego bloga literackiego: recenzujemyto.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  16. Dobra książka, podobnie jak całe uniwersum - firmy czy brytyjski serial. Sherlock ma ostatnio szczęście bo nawet przygodowe gry komputerowe w których jest bohaterem są udane. Zobaczymy czy pojawi się trzecia część filmu z Downey Jr....podobno wszystko zależy od planów wytwórni na przyszły rok, te z kolei uzależnione są od tegorocznej wartość spółki...

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie jakiś ślad :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...