poniedziałek, 9 lipca 2012

80. Siostra

Autor: Rosamund Lupton
Tytuł: "Siostra"
Wydawnictwo: Świat Książki

Ocena:
Wyobraź sobie dwie siostry. Jedna poukładana, idealna, druga roztrzepana. Jedna surowa, druga dobroduszna. Jedna mieszka w bogatym Nowym Yorku z majętnym i ułożonym narzeczonym, druga nie potrafi znaleźć sobie miejsca na obrzeżach Londynu, ledwo łącząc koniec z końcem. Obie są jednak bardzo doświadczone przez życie – odszedł od nich ojciec, niewiele miały z miłości matki, a ich młodszy brat zmarł w wieku ośmiu lat na poważną chorobę. Mimo różnic i odległości ich dzielących, są sobie bardzo bliskie – stają się najlepszymi przyjaciółkami. I nagle do starszej siostry dociera wiadomość, że młodsza zaginęła i prawdopodobnie nie żyje – co ona ma teraz zrobić?

Kiedy Beatrice dowiaduje się, że jej siostra i zarazem najlepsza przyjaciółka popełniła samobójstwo, nie może w to uwierzyć. Jest przekonana, że za jej śmiercią ktoś stoi. Tylko jak rozwiązać tę zagadkę? Wszyscy zdają się być przeciwko niej. Coraz trudniej jest jej wracać do tamtych wydarzeń, a grono podejrzanych wciąż się powiększa… Prawda o siostrze okazuje się być o wiele gorsza niż Bee mogłaby przypuszczać…

Debiutancka książka Rosamund Lupton jest określana jako thriller. Nie miałam jeszcze styczności z tym gatunkiem i właściwie nie wiedziałam czego się spodziewać. „Siostra” przerosła moje oczekiwania i dała mi niezwykłą dawkę emocji.

Styl pisania autorki jest ciekawy, lecz książkę czyta się dość ciężko. Jest przepełniona smutkiem, żałobą, złością i nie da się jej przeczytać ‘na raz’. Trzeba ją dawkować i co jakiś czas odkładać, żeby odetchnąć. Mimo wszystko ta powieść zaskoczyła mnie pozytywnie – język nie jest skomplikowany, tylko plastyczny i prosty, a fabuła niezwykle ciekawa i wciągająca. Tajemnica, którą próbuje odkryć główna bohaterka jest świetnie wymyślona, co jeszcze bardziej wzmaga ciekawość czytelnika.

Historię opowiada nam sama Beatrice, lecz zwraca się ona cały czas do swojej zmarłej siostry, tworząc coś jak spowiedź. Opowiada ona o wszystkich wydarzeniach od dnia zaginięcia Tess, przeplatając je z teraźniejszością. Przeszłość opowiada prawnikowi – panu Wrightowi, który ma pomóc jej rozwikłać zagadkę. Taka narracja jest na początku dość męcząca, lecz już po kilku pierwszych rozdziałach wczuwamy się w sytuację Bee i razem z nią przeżywamy wszystkie wydarzenia.

Bardzo mile zaskoczył mnie polski akcent w tej powieści, a mianowicie jedną z bohaterek jest przyjaciółka Tess – Kasia. Jest ona Polką mieszkającą w Londynie, ciężarna i biedna. Beatrice postanawia się nią zaopiekować. Kasia to dziewczyna dobra i wielkoduszna i choć niewiele może, w miarę możliwości stara się pomagać. Ta postać mile połechtała mój patriotyzm i cieszę się, że to właśnie Polka została przedstawiona w tej powieści.

„Siostra” była pierwszym przeczytanym przeze mnie thrillerem i to spotkanie wypadło bardzo pomyślnie. Cieszę się, że mogłam poznać tę książkę i Wam również ją polecam – naprawdę warto!

6/6
9/10

Za książkę dziękuję wydawnictwu Świat Książki!

23 komentarze:

  1. Marzy mi się ta książka od dnia premiery :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam w planach na niedaleką przyszłość książkę 'Potem' tego autora. Jeżeli przypadnie mi do gustu to z chęcią sięgnę i po 'siostrę' :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam zamiar przeczytać tą książkę tak samo jak jej poprzedniczkę:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Tytuł książki gdzieś już kiedyś widziałam, ale rzadko czytam takie książki, więc raczej nie. :]

    OdpowiedzUsuń
  5. Choć zamiast siostry mam brata, to chętnie przeczytam tę książkę. ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. No, no...taka ocena i recenzja...trzeba pomyśleć :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Choć raczej nie czytam tego typu książek, mam na nią ochotę :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja sama dużo thrillerów nie mam za sobą, więc może jest to coś dla mnie :). Ja na polskie akcenty zawsze się uśmiecham, nawet jak są to niewielkie wspominki, a tu proszę bohaterka!

    OdpowiedzUsuń
  9. Koniecznie muszę poznać tę ksiązkę. Już od dłuższego czasu bardzo mnie ona intryguje.

    OdpowiedzUsuń
  10. Uhuhu, wysoka ocena! W takim razie z chęcią się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo chcę ją przeczytać! I widzę, że ocena wysoka, więc tym bardziej :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo ciekawa recenzja i muszę przyznać, że bardzo mnie zachęciałaś do tej książki. :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Poluję na ten tytuł od dawna, lecz póki co bezskutecznie :(

    OdpowiedzUsuń
  14. Ta książka koniecznie musi się znaleźć w mojej domowej biblioteczce.

    OdpowiedzUsuń
  15. Po raz kolejny zostałaś przeze mnie oTAGowana :) Zapraszam do mnie na bloga, gdzie są szczegóły zabawy "Lubię..."

    OdpowiedzUsuń
  16. Moja siostra nie raz mnie wkurzyła, ale nigdy nie pozwoliłabym komukolwiek jej skrzywdzić ;) książka po Twojej recenzji bardzo mi się spodobała ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Rzadko sięgam po thrillery, jednakże wydaje mi się, że błędem byłoby nie dac szansy tej pozycji.

    OdpowiedzUsuń
  18. Muszę przeczytać , thx za recenzję ! ; *

    OdpowiedzUsuń
  19. w chwili obecnej czeka na mnie lektura Potem, ale Siostrę też mam na celowniku :)

    OdpowiedzUsuń
  20. brzmi ciekawie, chętnie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Już od dawna mam ochotę na tą książkę, jednak nie ma okazji ani nie mogę jej znaleźć w bibliotece. :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  22. Bardzo jestem ciekawa tej książki. Słyszę o niej wiele dobrego. Niestety póki co jest dla mnie nieosiągalna.

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie jakiś ślad :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...