wtorek, 19 czerwca 2012

72. GONE : Zniknęli. Faza pierwsza : Niepokój

 
Autor: Michael Grant
Tytuł: "GONE : Zniknęli. Faza pierwsza : Niepokój"
Wydawnictwo: Jaguar

„Świat jest taki, jakim go uczynimy. Ale myślę też, że czasami możemy prosić Boga o pomoc, a On pomoże. Czasami mi się wydaje, że siada i mówi: "Jejku, co te głupki teraz wyprawiają. Chyba lepiej trochę im pomóc.”

Ocena:
Każdy nastolatek kiedyś marzył o tym, żeby nagle zniknęli dorośli - żeby nie było zakazów, nakazów obowiązków. Żeby nie trzeba było uczyć się w szkole niepotrzebnych rzeczy, a cały wolny czas przeznaczyć na zabawę. Lecz chyba nikt wtedy nie zdawał sobie sprawy, że jeśli dorośli naprawdę by zniknęli, świat wcale nie byłby taki różowy...

Amerykańskie miasteczko Perdido Beach. Nagle w środku dnia znikają wszyscy, którzy ukończyli 15 lat. Bez uprzedzenia. Puff! I już ich nie ma. Zaczyna się ETAP - Ekstremalne Terytorium Alei Promieniotwórczej. Nastolatki i dzieci są przerażone - co mają teraz zrobić? Do tego jeszcze nagle nie wiadomo skąd powstaje ogromna bariera, która się nie kończy. Nie można jej przerwać ani przekroczyć. Co się dzieje?

Głównym bohaterem jest Sam Temple. Piętnaście lat skończy za kilka tygodni.  Niespodziewanie otrzymuje od losu moc - może wytworzyć kule z ognia. Jednak czy na pewno to dobry dar, czy może przekleństwo? Razem z przyjaciółmi - najlepszymi kumplami - Quinnem i Edilio oraz z Astrid - dziewczyną do której czuje coś więcej niż przyjaźń, musi uciekać, bo Cain, który bez zgody innych objął władzę nad miasteczkiem chce go zabić. Jak potoczą się jego losy?

Po książce nie spodziewałam się nic wielkiego, ale muszę przyznać, że to jedna z najlepszych książek jakie przeczytałam w tym roku. Po prostu wspaniała. Nie mogłam się od niej oderwać ani przerwać jej czytanie i na pewno sięgnę jak najprędzej po następną część, żeby dowiedzieć się jak potoczą się dalsze losy moich ulubionych bohaterów.

Język, jakim posługuje się Grant jest lekki i łatwy w odbiorze. Do tego tak plastyczny, że w książce zatopić się może zarówno dorosły jak i nastolatek. Akcja jest szybka i wciąż się zmienia, a czytelnikiem wciąż targają emocje - nie można się domyślić co będzie dalej, a całość jest nieprzewidywalna i niebanalna. Autor świetnie buduje napięcie i ma mnóstwo pomysłów na przygody jakie wciąż spotykają Sama i jego przyjaciół.

Trzeba przyznać, ze Michael Grant miał świetny pomysł na powieść. Wykonał coś nowego i świeżego - tego jeszcze nie było. Samodzielnie wykreował świat przedstawiony w powieści nie skupiając się tylko na bohaterach, ale również na zwierzętach i otoczeniu.

Bohaterów jest całkiem sporo i zwłaszcza na początku, czytelnik trochę się wśród nich gubi. Lecz już po krótkim czasie razem z nimi przeżywa przygody poznając ich coraz lepiej. Główna postać - Sam - to chłopak jakiego chciałaby poznać każda z nas. Dzielny, odważny, mądry. I Astrid - bohaterka do której zapałałam największą sympatią. Nie dość, że cały czas musi opiekować się swoim młodszym autystycznym bratem, to jeszcze ratuje swoich przyjaciół z opresji. 

Od rozpoczęcie ETAP-u Sam'owi zostało do piętnastych urodzin zostaje 299 godzin i 54 minuty. Przy każdym rozdziale ten czas jest odliczany, więc chronologicznie możemy spostrzec w którym momencie jesteśmy i ile jeszcze czasu zostało Sam'owi. To świetny pomysł, który niewątpliwie ułatwia czytanie i pozwala jeszcze bardziej wciągnąć się w akcję.

Naprawdę bardzo polecam Wam przeczytanie tej książki. Wciągająca, oryginalna, ciekawa. Przy jej czytaniu zapomina się o całym świecie. Autor nie zanudza, tylko daje czytelnikowi świetną lekturę. Jeśli macie ochotę na fantastykę z odrobiną przygody sięgnijcie po "GONE..". Nie zawiedziecie się.

6/6
10/10

28 komentarzy:

  1. Muszę wreszcie dostać pierwszą część w swoje łapki! :3

    OdpowiedzUsuń
  2. Jakaś wielka ochota naszła mnie na tą serie;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Pamiętam, że z początku zabierałam się za jej czytanie z dużą dozą sceptycyzmu. Jednak już po pierwszych kliku stronach wciągnęłam się. Ja także polecam ją każdemu :)

    OdpowiedzUsuń
  4. czekam na okazję do przeczytania tej serii, bo intryguje mnie już od dawna :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzisiaj widziałam 4 pierwsze części w bibliotece i przez 10 minut zastanawiałam się, czy ją wziąć. Brałam do ręki, szłam do innej półki w poszukiwaniu dodatkowej pozycji, po czym odnosiłam tą na swoje miejsce i tak ciągle! Jednak jej nie wzięłam...

    OdpowiedzUsuń
  6. Kiedyś chciałam się za nią zabrać, a potem o niej zapomniałam. Dzięki za przypomnienie, bo inaczej kolejna rewelacyjna książka przeszłaby mi koło nosa.

    OdpowiedzUsuń
  7. Mimo wszystko cała seria zbiera różne opinie. Mnie samą trochę intryguje, więc jeśli będę miała okazję - sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  8. Czytałam i uwielbiam. Jesteś chyba pierwszą osobą, która tak jak ja lubi Astrid- większość osób raczej za nią nie przepada, trochę to dla mnie niezrozumiałe...

    OdpowiedzUsuń
  9. Widziałam wiele zachwytów nad tą serią i już milion razy zbierałam się do przeczytania jej, ale jakoś nie mogę się do tego zabrać...

    OdpowiedzUsuń
  10. Zabierałam się do niej aż trzy razy i za każdym rezygnowałam, tak więc niesmak pozostał...

    OdpowiedzUsuń
  11. Mam na półce. Już raz ją zaczęłam czytać, ale jakoś mnie nie pociągała i odłożyłam. Może kiedyś się zabiorę i doczytam do końca.

    OdpowiedzUsuń
  12. Musze koniecznie poznać tę serię, bo mnie intryguje ogromnie. Na razie trzymam się cyklu ,,jutro'', który także jest fenomenalny, ale i na GONE mam chrapkę.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja również uwielbiam tę książkę, cieszę się, że i Tobie się spodobała!
    Również polecam, czas przeznaczony na czytanie nie będzie zmarnowany ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. czasem mam wrażenie, że już każdy ma za sobą, albo jest w trakcie czytania tej serii
    sama bardzo bym chciała, ale nie mam skąd dorwać książek [biblioteka nie ma, znajomi nie czytają, brak funduszy na nowe] zatem muszę się wstrzymać z lekturą :/

    OdpowiedzUsuń
  15. Cieszę się, ze Tobie także się spodobało ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Chcę, chcę, chcę! Muszę ją mieć *-*

    OdpowiedzUsuń
  17. No mam tom I i II i nie mam czasu żeby je zacząć ;<<<

    OdpowiedzUsuń
  18. Niestety ale nie mam przekonania co do tej serii.

    OdpowiedzUsuń
  19. Zaczęłam czytać, ale nie skończyłam... i chyba nie skończę :)

    OdpowiedzUsuń
  20. wiele osób zachwala Gone, ale nadal jestem wobec tej serii sceptyczna.

    OdpowiedzUsuń
  21. Nie lubię fantastyki i po młodzieżówki raczej już nie sięgam, ale ten cykl mam w planach. Zapowiada się sam w sobie nawet ciekawie, a gdzie nie spojrzę to same dobre oceny zbiera. Więc chyba warto zrobić dla niego wyjątek od czytelniczej reguły. :)

    OdpowiedzUsuń
  22. stoi u mnie grzecznie na półce i czeka na swoją kolej ;)

    OdpowiedzUsuń
  23. Czytała kiedyś, ale skończyłam na drugiej części i dalej już nie sięgałam... o.O dziwne :D Znów wezmę się za pierwszą część niedługo, znaczy jak nie zapomnę ^ ^

    I kochana , wracaj do świata żywych, też tęsknię za naszymi rozmowami ! <33

    OdpowiedzUsuń
  24. Już niedługo sama ją przeczytam, nie moge się doczekać :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Na razie nie przeczytam, ale pierwszy tom serii "Jutro" wędruje już do mnie:)

    OdpowiedzUsuń
  26. Młodzieżowa czy nie...muszę przeczytać!

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie jakiś ślad :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...