sobota, 2 czerwca 2012

67. Sukienka z mgieł

Autor: Joanna M. Chmielewska
Tytuł: "Sukienka z mgieł"
Wydawnictwo: MG

Ocena:
Joanna M. Chmielewska zauroczyła czytelników powieściami dla dzieci "Historia srebrnego talizmanu", "Neska i srebrny talizman", a także wierszami z serii "Zaczarowane rymowanki". Jej pierwszą powieścią dla dorosłego czytelnika jest "Poduszka w różowe słonie". "Sukienka z mgieł" to jej druga powieść, a jest w trakcie pisania trzeciej - "Karminowy szal".

Wyobraź sobie lekarza. Lekarz ten jest młody, ma młodą żonę, również lekarkę. Oboje są zafascynowani medycyną, mają tyle planów na przyszłość. I nagle te plany runęły – w jednej chwili. Kobieta jest w ciąży, niedługo na świecie pojawi się dziecko. Nie wierzą, nie mogą się z tym pogodzić. Kiedy rodzi się dziewczynka, od razu są z nią problemy. Bo żywego dziecka nie da się ułożyć, nie da się obliczyć co zrobi, dla niego dwa razy dwa niekoniecznie jest cztery - czasami jest to pięć, czasami trzy, a czasami siedemnaście … Dziecko wychowuje się w samotności, w towarzystwie obojętnych opiekunek zajętych telewizją. Jej przyjaciółmi są koty, które uwielbia ponad wszystko. Obojętna dla rodziców, nie potrafi przystosować się do otaczającego ją świata tak jakby świat chciał. Kiedy dorasta mimo protestów rodzicieli, którzy pragnęliby widzieć ją jako lekarza lub prawnika, zakłada kawiarnię. Kawiarnię pod Liliowym Kapeluszem. A ta kawiarnia nie jest zwyczajna – o nie…

W Kawiarni pod Liliowym Kapeluszem spotykają się różne osobistości. Jest tu ciepło, przytulnie, miło. Każdy może wpaść bez zapowiedzi i czuje się jak wyczekiwany gość. Będzie mógł zatopić się w najpyszniejszej kawie lub herbacie w mieście, dookoła rozlegają się śmiechy, chichoty, rozbawione głosy, przyciszone rozmowy. W powietrzu rozlega się delikatny zapach parzonych ziaren kakaowca. Tutaj można zapomnieć o swoich problemach, spapranym życiu i smutkach. Kto odgadnie jaki problem ma Anastazja, która wpadła tylko na chwilę, ale została, bo ktoś znalazł w niej „tę” Anastazję, którą przecież zawsze była.. A Andrzejek? Czy na pewno przychodzi tu tylko by pokazać Weronice swoje wypracowanie, pochwalić się czwórką z matmy? Czy nie szuka odpoczynku od zahukanego domu? Co z innymi gośćmi? Z Paulą i jej córką Korą, z Małomównym, z Mateuszem? Przekonacie się, jeśli tylko sięgnięcie po „Sukienkę z mgieł”

Powieść młodej autorki bardzo mi się spodobała. Joanna M. Chmielewska potrafi świetnie przelać emocje bohaterów na papier i dlatego też wszystko w jej książce wydaje się bardzo żywe, realne, prawdziwe. Każdy z postaci ma odmienny charakter, poznajemy nie tylko jego życie codzienne, ale także przeszłość. Mamy okazję przenieść się w czasie i zobaczyć dlaczego jest taki a nie inny. Jakie wydarzenia na to wpłynęły. Autorka świetnie operuje słowem i czyta się z prawdziwą przyjemnością. Lekki, ale dosadny język, bardzo ciekawy i umiejętnie prowadzony styl pisania tworzą powieść inną niż wszystkie i wartą przeczytania.

Książka zwraca uwagę na ważne rzeczy : miłość, nadzieja, przyjaźń. Zwraca uwagę, ale delikatnie, bez moralizowania. Na przykładzie bohaterów pokazuje jak łatwo można zgubić, zapomnieć o tych najważniejszych rzeczach, ale też pokazuje, że niewiele trzeba, żeby je odnaleźć. Życie nam daje wiele szans, to my ich nie wykorzystujemy. „Sukienka z mgieł” to lektura mądra i niewątpliwie wartościowa.

To co jedynie mogę książce zarzucić to brak rozdziałów. Brakowało mi w niej tej granicy między wydarzeniami, tej barierki. Również zakończenie trochę bym poprawiła, wyszło za bardzo zdemoralizowane, za dużo było w nim niepotrzebnych przemyśleń. Lecz mimo tego powieść młodej polskiej pisarki jest naprawdę godna polecenia.

Do Kawiarni pod Liliowym Kapeluszem warto zajrzeć. Warto zajrzeć i zatrzymać się nad własnym życiem. Może dzięki prozie Joanny M. Chmielewskiej, autorki z potencjałem znajdziemy zagubione uczucie nie tylko własne, lecz może także czyjeś. Ja chciałabym  polecić Wam tę książkę – naprawdę warto po nią sięgnąć!

6/6
9/10

Za książkę dziękuję wydawnictwu MG

19 komentarzy:

  1. Wszyscy tak dobrze oceniają tę książkę, a ja jakoś nie mogę się przekonać do niej. Na razie sobie odpuszczę, ale może kiedyś...

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetna książka, każdemu polecam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Już od dłuższego czasu chcę zapoznać się z twórczością tej autorki:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wszędzie ta autorka, a nie czytałem żadnych jej książek! Bardzo ciekawa recenzja, szczególnie ta część o lekarzach:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Może kiedyś w wolnej chwili:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja na twórczości autorki mocno się zawiodłam i niesmak pozostał, ale nie mówię nie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam już dziś jedną recenzje tej książki i również była bardzo pochlebna, dlatego zapisałam już ten tytuł na moją planowaną listę czytelniczych zakupów.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo mnie zainteresowałaś:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Muszę kiedyś poznać tą Chmielewską !

    OdpowiedzUsuń
  10. Mam jedną książkę Chmielewskiej i jestem jej ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  11. ciekawa recenzja, hmmm.. zastanowię się nad tą książką
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Lubię Chmielewską, więc pewnie i z tą książką się zapoznam. Zwłaszcza, że wystawiłaś jej tak wysoką opinię :D

    OdpowiedzUsuń
  13. Ciekawa recenzja. Pierwszy raz widzę tą książkę na oczy, a że mnie zainteresowałaś - zajrzę w najbliższym czasie ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  14. Czytałam jej "Poduszka w różowe słonie", która bardzo mi się podobała więc i po tę sięgnę. Tym bardziej, że spotkam bohaterów z "Poduszki..." ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie czytałam jeszcze żadnej książki J.Chmielewskiej. Jakoś podchodzę z rezerwą do tej pisarki. Może pora to zmienić?

    OdpowiedzUsuń
  16. Nigdy nie miałam ochoty na czytanie książek tej pisarki, ale po tej recenzji mam zamiar to zmienić

    OdpowiedzUsuń
  17. Muszę przyznać, że Twoja recenzja jest naprawdę udana :) Szczególnie trzeci akapit. Co do samej książki, muszę przyznać, że wydaje się być wartościowa. Poszukam :)

    OdpowiedzUsuń
  18. kot na okładce mnie zaczarował :D
    książek tej autorki jeszcze nie miałam okazji czytać, ale mam zamiar to zmienić :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Mam ogromną ochotę na "Sukienkę", czekam w kolejce w bibliotece i mam nadzieję, że juz niedługo wpadnie w moje ręce.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie jakiś ślad :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...