czwartek, 17 maja 2012

62. Pretty Little Liars. Kłamczuchy

Autor: Sara Shepard 
Tytuł: "Pretty Little Liars. Kłamczuchy"
Wydawnictwo: Otwarte

Ocena:
Amerykańskich nastolatków zna cały świat. W naszych wyobrażeniach są piękni, bogaci i ciągle się bawią. Nie mają żadnych obowiązków, chodzą do wypasionych szkół o jakich my możemy tylko pomarzyć. Sielanka, prawda? Każdy z nas choć po części czasami chciałby nimi być. Lecz nikt nie jest idealny i nikt nie ma wyśnionego idealnego życia. Amerykańskie nastolatki również.

Sara Shepard jako nastolatka chciała być gwiazdą oper mydlanych, projektantką klocków Lego lub genetykiem. Inspiracją bestsellerowych powieści z serii „Pretty Little Liars" oraz „The Lying Game" stały się jej wspomnienia z czasów szkolnych.

Alison była szkolną gwiazdą – wszyscy tak jak ją uwielbiali, tak samo jej zazdrościli. Piękna, bogata, wpływowa – czego chcieć więcej? Nic dziwnego, że każda dziewczyna chciałaby być jej najlepszą przyjaciółką, lecz dostąpiły tego zaszczytu tylko Hanna, Aria, Emily i Spencer. Papużki-nierozłączki. Do czasu. Pewnej nocy Ali nagle znika bez śladu, a świat dziewcząt rozsypuje się na kawałki. Już nie trzymają się razem, a każda idzie w swoją stronę po części w duchu zadowolona, bo ze swoim zniknięciem Alison zabrała wszystkie powierzone jej tajemnice.

Trzy lata później Hanna, Aria, Emily i Spencer nie mówią sobie nawet ‘cześć’. O szkolnej przyjaźni po zniknięciu Alison zapomniały – każda ułożyła sobie życie po swojemu. I nagle ich doskonały świat zaburzają dziwne wiadomości, których autorką może być tylko jedna osoba – Alison…

Sara Shepard stworzyła coś niezwykłego – niby zwykła młodzieżówka, niby pusta książka o amerykańskich nastolatkach, ale jest w niej coś tak magnetycznego, przyciągającego, że nie można się od niej oderwać. Niespodziewane zwroty akcji, duża dawka dobrego humoru i świetna fabuła – to właśnie charakteryzuje tę niezwykłą historię.

Każdy bohater jest inny, ich portrety psychologiczne są bardzo szczegółowe i to właśnie na bohaterach opiera się ta powieść. Są świetnie wykreowani i stworzeni – żywi, bardzo namacalni i tacy świeży. Hanna kiedyś była brzydka i gruba. Postanowiła się zmienić, a motywacją dla niej było wspomnienie tamtego wcześniejszego życia – z boku, w cieniu innych. To postać, do której raczej nie pałamy sympatią. Mamy na jej przykładzie czegoś się nauczyć – nie zawsze te najprostsze metody są najlepsze dla nas i najważniejsze być sobą. Jej przeciwieństwem jest Aria – słodka, inteligentna i sprytna. Jest bardzo konkretna i wie czego chce. Po zaginięciu Ali wyjeżdża do Islandii, a kiedy powraca nie potrafi odnaleźć się w nowym miejscu. Niby stare, a jednak całkiem nowe zmienione otoczenie, ma nam – Czytelnikom – przypomnieć dlaczego warto wracać w rodzinne strony. Spencer chce być najlepsza, idealna i zawsze pierwsza. Tragedią staje się dla niej zajęcie drugiego miejsca w wyborach na przewodniczącego, więc usilnie dąży do doskonałości we wszystkim innym. Zapomina jednak o najważniejszym… I Emily – postać, którą najbardziej polubiłam i to właśnie do niej najbardziej się przywiązałam. O niej najwięcej się dowiadujemy i ona wydaje się nam być najbardziej bliska. Ona również gubi się w życiu po stracie przyjaciółki, więc nie kontroluje już tego co robi. Przestają być dla niej ważne zabawa, skupia się na nauce i sporcie i na nic więcej nie ma czasu. Aż poznaje Maję – ona wprowadza do jej poukładanego świata harmider…

W każdym rozdziale poznajemy punkt widzenia innej bohaterki – Hanny, Arii, Emily lub Spencer. Lecz nie można nie stwierdzić, że najbardziej magnetyczną postacią jest tutaj Alison – tak naprawdę poznać ją możemy  jedynie za sprawą opowieści jej przyjaciółek, lecz to właśnie ona gra w tej powieści pierwsze skrzypce. Kryje się w niej tajemnica i magnetyzm, który jeszcze mocniej trzyma czytelnika przy lekturze…

Dzięki temu, że tak świetnie poznajemy bohaterów, możemy jeszcze mocniej wciągnąć się w świat powieści. Pierwsza część cyklu „Pretty Little Liars” zauroczyła mnie swoją niebanalną fabułą i choć można byłby ją jeszcze troszkę dopracować, jestem bardzo zadowolona z lektury. Już nie mogę doczekać się, kiedy sięgnę po następną część! Polecam na odprężenie i na chwilę relaksu – a może i wy wciągniecie się w przygody dziewcząt z Rosewood?

5,5/6
8/10

28 komentarzy:

  1. Książka jest bardzo ciekawa. Musze w końcu zabrać się za drugą część:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ach, już od dawna chcę ją przeczytać i jakoś nie mogę się zebrać ;D

    OdpowiedzUsuń
  3. A ja czekam na premierę "Bez serca". Ta seria bardzo wciąga :)

    OdpowiedzUsuń
  4. zwykle juz odpuszczam sobie literaturę młodzieżową, ale w przypadku tej książki przyciąga mnie już nawet okładka i mam na nią wielką ochotę :) sięgnę po nią przy najbliższej okazji :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Kiedyś myślałam, że będzie to kolejna płytka książka, ale kiedy zaczęłam czytać, naprawdę mi się spodobała. Mam bardzo podobną opinię :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  6. Muszę wreszcie poznać tę serię, bo dużo osób wyraża się o niej bardzo pochlebnie. W razie jak mi się nie spodoba, to podaruje ją mojej nastoletniej bratanicy.

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam na oku tę książkę. Chyba poproszę o kilka tomów tej serii na dzień dziecka :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam tę książkę już na regale i czeka na recenzje w następnym stosiku ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Obiecuję sobie tę pozycje już od dawna. Pozdrawiam;)

    OdpowiedzUsuń
  10. ciągle mam w planach i mam nadzieję że w końcu przeczytam :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Jak wyjdą w Polsce wszystkie to się zastanowię. Jak na razie to szkoda mi pieniędzy... :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Mam w planach ten cykl i na pewno w końcu te plany zrealizuję, ale na razie mi jakoś nie spieszno. :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  13. Ahhh muszę wreszcie zabrać się za tę serię, bo wszyscy chwalą, oczekuję trzeciego sezonu serialu, więc warto przeczytać wreszcie książki ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie znam jeszcze serialu, więc chętnie sięgnę na początek po książkę.

    OdpowiedzUsuń
  15. Czytałam ją dość niedawno. I chociaż na początku miałam mieszane uczucia, ostatecznie całkiem fajnie się potoczyły sprawy dziewczyn :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Mam w planach całą serię więc na pewno przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Mam nawet na półce, ale pewnie zabiorę się dopiero w wakacje...

    OdpowiedzUsuń
  18. Może się dobrze czytać w wakacje:)

    OdpowiedzUsuń
  19. Serię uwielbiam do 4 części, potem jest już trochę gorzej...

    OdpowiedzUsuń
  20. Musze kiedyś przeczytać tą serię.;D

    OdpowiedzUsuń
  21. Mam a planach może wakacje.

    OdpowiedzUsuń
  22. Mam w planach od dłuższego czasu, ale nadal nie preczytałam xd może pożyczysz ? kij z tym, że tak daleko mieszkasz :P

    OdpowiedzUsuń
  23. ja poszukam w wakacje w bibliotece :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Moja najdroższa przyjaciółka dostała właśnie tą książkę. Miała pewne obawy co do jakości tej pozycji więc zapytała czy ja mogę ją przeczytać i powiedzieć czy mi się podoba. Po przeczytaniu tej recenzji z przyjemnością zabiorę się za "Kłamczuchy". Myślę, że jeżeli mi się spodoba moja przyjaciółka też z przyjemnością przeczyta tę lekturę. Mamy podobne gusta.
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Oglądam 3 sezon serialu, a książka czeka na półce na swoją kolej :)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie jakiś ślad :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...