wtorek, 24 kwietnia 2012

55. Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi

Autor: Rafał Kosik
Tytuł: "Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi"
Wydawnictwo: Powergraph

Ocena:
Feliks, Net i Nika i ich przygody są znane czytającym nastolatkom niemal w całej Polsce. Pierwszy tom ukazał się w 2004 roku i od tego czasu wciąż powstają nowe części. Młodzież uwielbia przygody trójki gimnazjalistów, a każda część jest niecierpliwie wyczekiwana. Ale czy rzeczywiście ta seria jest tak wspaniała, jak głoszą wszyscy dookoła? Co jest w niej takiego niezwykłego, że coraz więcej osób zaczytuje się w niej? I czy warto ją przeczytać?

Pierwszego września w nowej szkole spotyka się troje nastolatków – Feliks, Net i Nika. Poznają się przez dość przykry przypadek, ale szybko się zaprzyjaźniają. Okazuje się, że ich szkoła jednak nie jest zwyczajna i nie wszystko gra jak powinno być. Dziwne przypadki zdarzają się coraz częściej. Przyjaciele postanawiają coś na to zaradzić. Z szkolną bandą, która kradnie dzieciom pieniądze szybko się rozprawiają, gorzej z wrogami, których nie da się przechytrzyć… A może jednak tak? Dla trójki gimnazjalistów nic nie jest niemożliwe. Ale co wspólnego z tym wszystkim ma groźny gang, który okrada banki? Czy możliwe jest znalezienie skarbu sprzed drugiej wojny światowej? O tym i nie tylko, przekonacie się w lekturze!

Pierwszy dzień w nowej szkole, w gimnazjum, wiele nastolatków bardzo przeżywa. Zmienia się przecież praktycznie wszystko – nauczyciele, klasa, przedmioty. Powoli wkraczają w dorosłość, a wszyscy dookoła wciąż powtarzają, że przestajemy być dziećmi. O wiele większe wymagania nauczycieli, więcej nauki, mniej czasu dla siebie. „Feliks, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi” przychodzi takim osobom z pomocą, dobrą radą, pocieszeniem, że gimnazjum wcale nie jest takie straszne na jakie wygląda. Główni bohaterzy również przeżywają ten pierwszy dzień w całkiem nowej nieznanej szkole i jak się okazuje – dają radę, a w rzeczy samej to zwykła szkoła, w której może kryć się świetna przygoda. Za to należą się autorowi duże brawa.

Język jest bardzo prosty i idealnie przystosowany do lektury dla nastolatka. Nie wymaga dużych przemyśleń, jest przyjemny w odbiorze i czyta się bardzo lekko i szybko. Rafał Kosik miał bardzo ciekawy pomysł na powieść i świetnie go zrealizował. W powieści nic mi nie brakowało, a często byłam zaskakiwana toczącą się akcją i zastanawiałam się, jakie niespodzianki kryje jeszcze ta książka.

Feliks, Net i Nika to jedni z najlepszych wykreowanych nastolatków książkowych jakich przygody czytałam. Inteligentni, zabawni, mili. Autor miał na nich oryginalny pomysł i zrealizował go w całości. Są wręcz jak żywi, można ich polubić od pierwszej strony. Feliks to bardzo mądry, sprytny i ciekawski chłopak, Net – geniusz informatyczny, za wszelką cenę chce chronić swoich przyjaciół, jest im oddany i wierny, zawsze można na niego liczyć. I Nika – dziewczyna, o której tak naprawdę niewiele wiemy. Skryta przed światem, zawsze stara się znaleźć jak najlepsze i najprostsze wyjście z sytuacji, zdecydowanie różni się od tamtej dwójki. Ale jednocześnie czytelnik to właśnie ją darzy największą sympatią, bo jest najzwyklejsza, najbardziej podobna do nas. Nie ma super szybkiego umysłu, nie wymyśla własnych wynalazków, nie ma kilku komputerów. Po prostu jest miła, zachowuje się fair play i ma poczucie humoru. Można brać z niej przykład.

Książce Rafała Kosika można zarzucić, że jest całkowicie nierealna i niemożliwa, świat przedstawiony a zwłaszcza życie w gimnazjum jest przecież kompletnie inne. Ale czy przy czytaniu tej lektury jest to dla nas takie ważne? Ja nie szukałam w tej powieści odwzorowania otoczenia tylko ciekawej przygody, szybkiej akcji i odrobiny relaksu. Czy chcielibyśmy, żeby w tej powieści pojawiły się wulgaryzmy, a do fabuły wkradła się cicha, nudna codzienność? Myślę, że gdyby tak się stało, fani byliby bardzo zawiedzeni i zdegustowani. Cieszmy się więc i przy lekturze uśmiechnijmy się do kartek z tego powodu, że ta książka jest tak nieprawdopodobna, że jej czytanie jest prawdziwą przyjemnością.

„Feliks, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi” mogę zaliczyć do moich ulubionych książek. Zabawna, pełna optymizmu i dobrego humoru z świetną, oryginalną fabułą i szybką akcją. Idealna dla młodzieży, zwłaszcza tej gimnazjalnej, ale starszym też się spodoba. Warto ją przeczytać, uwierzcie mi! Gorąco polecam!

6/6
9/10

Książka na samym początku wydawała mi się całkiem nie w moim stylu i nie dla mnie i nie przeczytałabym gdyby nie zachęcające opinie dwóch blogerek : Mery i Ani. Dziękuję Wam dziewczyny! <3 Możecie się teraz pochwalić, że swoimi recenzjami zachęcacie do czytania książek!

17 komentarzy:

  1. Przeczytałem i dosyć mi się spodobała. Denerwującym faktem mogą być ci "przyjaciele", których autor używa na każdym kroku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też zwróciłam uwagę na wszechobecnych przyjaciół ;-)

      Usuń
  2. Miło wspominam tę serię :)

    OdpowiedzUsuń
  3. W mojej rodzinie mam dwoje gimnazjalistów, więc bardzo chętnie polecę im tą książką.

    OdpowiedzUsuń
  4. Hm hm. Nie powstrzymam się i powiem: a nie mówiłam, że Ci się spodoba, jak zaczniesz od początku?:D
    A tak bez żartów, bardzo się cieszę, że książka przypadła Ci do gustu, bo to jedna z moich ulubionych serii. Szczególnie Net, którego opisując przedstawiłaś ciekawie, jednak zabrakło mi jednego (a może nie doczytałam?), a mianowicie poczucia humoru, które szczególnie u niego cenię. Nie jest super bohaterem, trochę tchórzliwy, jednak za przyjaciółmi z tymi wszystkim żarcikami poszedłby na koniec świata.
    Bardzo się cieszę, że razem z Anią (której recenzje bardzo lubię) Cię zachęciłyśmy. Szkoda, żebyś przegapiła taką książkę.:)
    Pozdrawiam (i przepraszam za składnię, która dziś mi się troszkę plącze),
    Mery

    OdpowiedzUsuń
  5. Naprawdę Cię zachęciłam?;) No to bardzo dobrze, bo książka jest naprawdę genialna!;) I wierz mi, następne części będą jeszcze lepsze;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Szczerze - nie mam ochoty na tę książkę, ani resztę serii. Wydaje mi się, że wyrosłam z podobnych pozycji, a i fabuła tej powieści niespecjalnie mnie zachwyca :)

    Pozdrawiam, Klaudia.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nigdy nie czytałam tych książek i nie mam zamiaru tego robić, choć wszyscy oceniają ją bardzo wysoko.

    OdpowiedzUsuń
  8. Lubię serie tych książek, są miłą odskocznią od fantasy i paranormali.;D

    OdpowiedzUsuń
  9. Nigdy nie czytałam żadnej książki z tej serii, ale po licznych pozytywnych recenzjach muszę to zmienić.

    OdpowiedzUsuń
  10. Rzeczywiście ta seria jest wyjątkowa - na początku trudno było mi się do niej przekonać, bo kiedy wszyscy o czymś trąbią i pełno tego na wszystkich księgarnianych półkach, to jakoś tracę zapał, ale tym razem miło się zdziwiłam.
    Też chyba najbardziej lubię Nikę;-)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  11. Dla mnie akurat ta książka jest dobra, lecz następne części są o wiele lepsze.:)

    OdpowiedzUsuń
  12. ...że też ja nigdy wcześniej o tej ksiażce nie słyszałam, a dziś już aż drugi raz :) chyba pora jej poszukać

    OdpowiedzUsuń
  13. To jedna z ulubionych serii, więc cieszę się, że Tobie również się spodobała ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. nie mogę się jakoś przekonać ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Też uwielbiam tę książkę. Przeczytałam całą serie i każda pozycja uzyskała ode mnie wielkie brawa. Nie wiem jak, ale Rafał Kosik wprowadza czytelnika w jakiś dziwny nastrój. Nie wiem również jak to opisać, ale uważam to za duży plus tej książki.
    Świetna recenzja, ja nie potrafiłabym zachęcić do tej książki. Mój opis prędzej zniechęciłby kogoś do "Felix, Net i Nika", a przecież to jedna z moich ulubionych serii.
    Polecam jak i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie jakiś ślad :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...