poniedziałek, 16 kwietnia 2012

53. Szklanka na pająki

Autor: Barbara Piórkowska
Tytuł: "Szklanka na pająki"
Wydawnictwo: Nowy Świat

„Gdzie jest ukryta miłość, w jakim szklanym naczyniu? W dzbanku, z którego nalewa się obficie, w starożytnej szklance z czasów socjalizmu, co parzy ręce metalową obudową, w kieliszku do wódki, szybko napełniającym i szybko pustym. No, gdzie się chowa.”

Ocena:
Wyobraź sobie, że nagle możesz przenieść się do czasów czterdzieści lat temu. Do czasów, kiedy na ulicach nie widać jedynie nastolatków wysyłających miliony SMS-ów, wpatrzonych w ekran monitora. Do czasów, kiedy popularności nie mierzono kliknięciami „Lubię to” na Facebooku, kiedy ważniejsze od pieniędzy było szczęście i miłość w rodzinie. Niemożliwe? Z powieścią Barbary Piórkowskiej „Szklanka na pająki” jak najbardziej możliwe!

Barbara Piórkowska to poetka, dziennikarka, krytyczka literacka, autorka opowiadań i performerka w show poetycznych. Skończyła polonistykę na Uniwersytecie Gdańskim. Była dziennikarką „Gazety Wyborczej” w Gdańsku, współpracowała z kwartalnikiem literackim „Migotania, przejaśnienia…”, przygotowywała w Londynie polską edycję pisma „The Sun” dla emigracji. Laureatka Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców za rok 2004, stypendystka Marszałka Województwa Pomorskiego. Wydała dwa tomy wierszy.

Poznajemy Olę – dziewczynkę urodzoną w Gdańsku, mieszkającą w bloku razem z Lechem Wałęsą.  Podobno w poprzednim wcieleniu była mężczyzną, może dlatego nie chce być taka jak wszyscy. Jest bardzo żywa, wszędzie jej pełno. Ma bardzo bogatą wyobraźnię – jakże często wylewa ją na kartki papieru w postaci wielobarwnych rysunków. Możemy podpatrzeć jej rozwój od niemowlęcia aż do dorosłości – wszystkie jej wzloty, upadki, niepowodzenia, małe i wielkie radości. Prowadzi nas przez swój świat, wskazując niezwykłe i zwyczajne okresy w swoim życiu: przedszkole, podstawówkę, dorastanie, liceum, studia…. Na naszych oczach bohaterka dorasta, a każdy dzień jest inny, wyjątkowy.

To wszystko zaś dzieje się na tle historycznym: PRL, Solidarność, Nobel dla Polaka – Lecha Wałęsy… Poznajemy te wydarzenia całkiem inaczej niż na lekcji historii – z perspektywy młodej, dorastającej dziewczyny, która opowiada to z humorem, śmiechem i na pewno nie nudno i przygnębiająco. Również miasto w którym rozgrywane są wydarzenia rysuje nam się dość wyraźnie – miasto z tradycją, kulturą i historią.

Dzięki narracji pierwszoosobowej możemy dokładnie poznać wszystkie myśli, uczucia i zamiary głównej bohaterki – Aleksandry. Autorka operuje bardzo lekkim językiem i świetnym stylem, a nie można zapominać, że to jej debiut – bardzo udany debiut. W jest mnóstwo humoru i sytuacji z przymrużeniem oka, czyta się bardzo szybko. Książka nie jest dużo objętościowo, więc zajmuje nie więcej niż jeden, dwa wieczory.

„Szklanka na pająki” to książka, która skłania do przemyśleń, daje nadzieję, pozwala spojrzeć inaczej na przyszłość i przeszłość. Nie wymaga sporego skupienia, ale skłania czytelnika do refleksji i zastanowienia się nad swoi życiem. Nie ma tu szybkiej akcji ani niestworzonych wydarzeń, rzeczy. Możliwe, że fani fantastyki trochę się zawiodą, bo ta książka jest po prostu o… życiu.

5/6
8/10

Za książkę dziękuję wydawnictwu Nowy Świat

21 komentarzy:

  1. Zapowiada się naprawdę ciekawie. Chętnie przeczytam;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam ochotę na taką książkę, więc prawdopodobnie sięgnę po nią w najbliższym czasie :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. W piątek właśnie listonosz dostarczył mi tę książkę i dziś miałam zamiar rozpocząć jej lekturę. Cieszę się, że nie będzie to stracony czas :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ostatnio zdałam sobie sprawę z tego, jak mało wiem o życiu Polaków jeszcze kilkudziesięcioma laty.
    Może ta lektura pomogłaby mi nadrobić te braki.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie jestem fanką fantastyki, więc myślę, że ja akurat się nie zawiodę tą pozycją. Zresztą o życiu lubię czytać, dlatego czemu nie.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. książka przewinęła się przez moje ręce, ale sama jeszcze jej nie przeczytałam. Może warto zakupić .

    OdpowiedzUsuń
  7. O, a ja myślałam, że to jest o czymś innym...
    Nie jestem do końca przekonana, czy to moja bajka, ale może kiedyś sięgnę. Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Myślałam,że to kompletni oczymś innym. Po twojej recenzji mam ochotę przeczytać tą książkę. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  9. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ksiazka na pewno wartościowa, lubie historie wiec postaram sie przeczytać. Mamy podobne gusta czytelnicze ;) dodaje Twój blog do obserwowanych

    OdpowiedzUsuń
  11. Może być ciekawe, ale takich książek jest mnóstwo. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  12. Może i za tym okresem w historii nie przepadam, ale dobrze by było poznać go z innej perspektywy :)

    OdpowiedzUsuń
  13. oj jak ja bym chciała się cofnąć w czasie, i wcale nie brakowało by mi komórki, ani komputera :) Wydaje mi się że kiedyś wszystko było prostsze i trwalsze

    OdpowiedzUsuń
  14. uwielbiam lata PRL-u ukazane w powieściach :) chętnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  15. Chyba nie dla mnie;) chociaż wydaje się ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Interesuje mnie PRL, a ta książka wydaje się być interesująca. Mam ją na oku. Tym bardziej, że sama pozytywne oceny zbiera. Na pewno przeczytam, gdy tylko dopadnę w bibliotece. :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Brzmi bardzo interesująco :)
    Kto wie:)

    OdpowiedzUsuń
  18. Słyszałam już o tej książce i byłam jej ciekawa, ale teraz stwierdziłam, że może jednak to nie dla mnie :). Cudowny szablon, czy sama wykonałaś nagłówek?

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie jakiś ślad :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...