wtorek, 28 lutego 2012

34. Potępieni

Autor: Chuck Palahniuk
Tytuł: "Potępieni"
Wydawnictwo: Niebieska Studnia

Ocena:
Piekło chyba nikomu nie kojarzy się dobrze. Kiedy słyszymy to słowo, oczami wyobraźni najczęściej widzimy diabła lub wielki ogień. A jak przedstawiono piekło w literaturze?

„Nadzieja to uporczywy i trudny do wyplenienia feler, którego powinniście się pozbyć. Jest jak uzależnienie, z którego trzeba się wyrwać.”

Chuck Palahniuk to amerykański pisarz satyryczny i niezależny dziennikarz. Jego styl można określić jako minimalizm z elementami cynizmu i ironicznego czarnego humoru. Mieszanka specyficznego poczucia humoru i dziwacznych wydarzeń, które autor wplata w swoje historie sprawiła, że Palahniuk bywa określany jako "pisarz szokujący" i często jest krytykowany.

Madison jest wychowana w domu, gdzie wszystko jest idealne. Matka siedzi wciąż przed laptopem, przestawiając wciąż na nowo wszystko w swoich kilkudziesięciu willach, a swoją córką bynajmniej nie jest zainteresowana. Madison zaczyna brać narkotyki i po swojej śmierci w wieku 13 lat trafia do Piekła. Stamtąd niema już niestety powrotu i dziewczyna na zawsze będzie potępiona. Bardzo chce poznać Szatana i na poszukiwanie go wyrusza z nowo poznanymi przyjaciółmi. Czy im się uda?

„Jedynym powodem, dla którego Piekło jest dla nas Piekłem, powtarzam do znudzenia, jest nasze oczekiwanie, że będziemy się tu czuli jak w Niebie."

Piekło przedstawione przez autora jest odrażające, okropne i straszne. Wszędzie panuje syf i bród, ludzie kłamią i wciąż zawodzą, jest ciemno i wilgotno. Skazańcy siedzą w klatkach, które są śmierdzące i spleśniałe.  Przypomina to obraz Boska Komedia Dantego Alighieri, myślę, że między innymi na nim opierał się pisarz, kiedy tworzył swoją powieść.

„Potępieni” to książka z pewnością kontrowersyjna i skłaniająca do myślenia. Nie da jej się przeczytać „od tak”, ponieważ przy czytaniu towarzyszy wiele emocji. Pan Palahniuk miał z pewnością świetny pomysł na książkę, ale lektura nie każdemu może przypaść do gustu. Jest dla osób, które przede wszystkim lubią taką literaturę – mocną, uderzającą i zapadającą w pamięć.

To co mogę zarzucić książce, to to, że pojawia się w niej bardzo dużo angielskich i amerykańskich nazw, nieprzetłumaczalnych na język polski. Aby poznać ich znaczenie, trzeba poszukać ich w słowniku, a ponieważ autor używa języka potocznego nie wszystkie się w nim znajdują. Może nie utrudnia to bardzo lektury, a jednak trochę irytuje.
 
Po lekturze książki mam ochotę na poznanie innych dzieł tego autora, bo pisze nieprzeciętnie i jestem ciekawa jak poradzi sobie z inną tematyką. Wam polecam zapoznać się z tym dziełem, bo wielu odnajdzie tu to czego szukało.
5/6
7,5/10

Za książkę dziękuję portalowi Duże Ka

8 komentarzy:

  1. "mocną, uderzającą i zapadającą w pamięć"? To coś dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Hmm...chętnie przeczytam:)
    Idealna pozycja dla mnie:P

    OdpowiedzUsuń
  3. Od dawna już poluję na tę książkę, ale jakoś nie mogę jej znaleźć w mojej bibliotece. No nic, ale sobie trochę poczekam, albo zakupię. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Tematycznie książka mnie bardzo zaintrygowała i jak tylko ją gdzieś spotkam, to przeczytam z ciekawością.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ile ty czytasz tych książek? Kiedy była poprzednia, bo wydaje mi się, że niedawno. Książka, hmmm, raczej nie dla mnie. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Wydaje się, że to coś dla mnie. :) Będę się rozglądała za tą pozycją. Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Kompletnie nie moje klimaty, ale jest coś w tej książce co mnie przyciąga tylko co...

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie jakiś ślad :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...