czwartek, 16 lutego 2012

29. Kamila

Autor: Ewa Barańska
Tytuł: "Kamila"
Wydawnictwo: Telbit

Ocena:
Jedną książkę Ewy Barańskiej już czytałam i była naprawdę bardzo dobra. Ta autorka potrafi poruszyć czułą strunę czytelnika i pokazać mu o co w życiu jest ważniejsze od pieniędzy. Ta książka jest napisana w podobny sposób, choć opowiada inną historię. Czy dorówna poprzedniczce?

Diana chodzi do renomowanego liceum, ma kochającą rodzinę i najlepszą przyjaciółkę. Pewnego dnia jej koleżanka z klasy popełnia samobójstwo, a dziesięć minut wcześniej była u niej w domu, ale jej nie zastała. Dziewczyna zastanawia się, co doprowadziło do tak strasznego i drastycznego incydentu i dlaczego on w ogóle się wydarzył. Zapisuje całą historię i bierze każdego pod włos - każdy przecież choć trochę jest winny. Jeszcze raz próbuje sobie ułożyć wszystkie te wydarzenia, a czytelnik razem z nią przenosi się w ich świat.

„Wiesz, takie chwile są jak srebrne okruchy szczęścia. Trzeba je skrzętnie zbierać i cieszyć się, że w ogóle są.”

Książka jest napisana w formie pamiętnika Diany, co jest moim zdaniem świetnym pomysłem. Diana to dziewczyna która jest obserwatorem wydarzeń, ale też bierze w nich udział. To bardzo wrażliwa dziewczyna  i mimo, że jej opowieść jest o Kamili - zmarłej koleżance a także o wszystkich wydarzeniach, które doprowadziły do jej smierci, poznajemy również i narratorkę.

"Kamila" to powieść niezwykle poruszająca. Już w końcówce książki naprawdę bardzo się wzruszyłam, a po przeczytaniu jeszcze raz wracałam do ulubionych fragmentów. Autorka świetnie operuje uczuciami czytelnika wprowadzając go w świat swojej powieści. Skłania do refleksji i zastanowień, pokazując skutki złego postępowania.

Mimo, że powieść jest młodzieżowa, ma morał, drugie dno. Nieczęsto spotykamy je w książkach dla odbiorców w tym wieku, a ta należy do tych, które również uczą czytającego. Uczą, że w naszym zabieganym życiu warto czasami zwrócić uwagę na kogoś słabszego, kogoś kto potrzebuje naszej pomocy, mimo, że o nią nie prosi. 

Może książka nie jest idealna, na pewno posiada jakieś wady, być może nie każdy po nią sięgnie. Ale ja mówią wam,  że naprawdę warto, bo jest wartościowa, ciekawa i mądra. Przekazuje ukryte przesłanie, jest napisana lekkim językiem i czyta się bardzo szybko, bo ma zaledwie 150 stron. Polecam!

5,5/6
8,5/10

12 komentarzy:

  1. Ciekawa fabuła i recenzja bardzo zachęcająca. Chyba muszę się za nią rozejrzeć, mam nadzieję, że natknę się na nią w bibliotece.

    OdpowiedzUsuń
  2. Typowa młodzieżówka, ale może być ciekawa. Ostatnio czytałem jedną recenzję o zabójstwie poprzez strzał z łuku i oskalpowanie albo wampiry płci męskiej, które rodzą dzieci, więc nic mnie nie ździwi w tym samobójstwie. Zapraszam do mnie. [http://z-nosem-wsrod-ksiazek.blogspot.com/]

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo zachęcająca recenzja więc może po nią sięgnę, bo zapowiada się ciekawie. Będę musiała poszukać jej w mojej bibliotece. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Troszkę cieniutka ta książka, ale za to widzę, że ciekawa. Chętnie się za nią rozejrzę w wolnej chwili, jak tylko uporam się z zaległościami czytelniczymi.

    OdpowiedzUsuń
  5. Młodzieżówki lubię czytać jak mam na nie czas :) Jestem pewna, że w chwili wytchnienia po nią sięgnę :)

    Pozdrawiam, Klaudia.

    OdpowiedzUsuń
  6. Fabuła przypomina mi "Trznaście powodów", ale jak na razie mam ochotę na obie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Zapowiada się ciekawie i okładka też przyciąga. :))

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie...zdecydowanie, nie moje klimaty.

    OdpowiedzUsuń
  9. Szykuje się nie zapomniana przygoda, a ja się z chęcią na nie pisze.

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło, jeśli zostawisz po sobie jakiś ślad :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...